Spicy suppe med kokosmælk – den bedste suppe

Spicy suppe med kokosmælk vegansk

Spicy suppe med kokosmælk vegansk. Denne suppe er virkelig en af de bedste jeg har smagt. Den er perfekt til en kold vinteraften. Suppen er meget hurtig at lave, så den er perfekt som hurtig hverdags mad. Herhjemme får vi den ofte på en hverdagsaften.

Den bedste suppe – Spicy suppe med kokosmælk

Suppen her er den suppe som min kæreste altid efterspørger, når vi skal have suppe herhjemme. Vi kalder den ‘den der favorit suppe’, eller ‘ den bedste suppe’, for den smager altså virkelig godt og så er den nem. Den indeholder en masse skønne krydderier, kokosmælk og lige de grøntsager du har lyst til. Man kan sagtens supplere med pasta eller ris. Husk at smage suppen til, så den passer lige til dig.

Asiatisk vegansk suppe

Suppen er vegansk, da den er lavet på kokosmælk og grøntsagsbouillion. Husk at lave en stor portion (gerne dobbeltportion), så der er til nogle dage – den bliver næsten kun bedre, ved at stå i køleskabet natten over.

Suppen er lavet me skønne krydderier, kokosmælk, tomat og andre lækre sager. I suppen kan kommes lige de grøntsager du har i køleskabet. Jeg serverer ofte suppen med broccoli, blomkål, koriander, peanuts og måske lidt kikærter. Kikærterne kan tilsættes for at give lidt ekstra mæthed, ligesom at lidt grove nudler også vil passe godt til.

Men nu til opskriften på denne lækre asiatiske suppe. Jeg har angivet at der er suppe til 2 personer. Men hvis du laver noget brød til, så kan der sagtens være til flere. Hjemmebagte lynhurtige naanbrød vil passe rigtig fint dertil og vil smage så skønt, hvis det lige dyppes i suppen.

Spicy suppe med kokosmælk vegansk

4 fra 3 bedømmelser
Antal: 2 personer

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 15 minutter
Tilb. tid 20 minutter
Samlet tid 35 minutter

Ingredienser

  • 1 løg
  • 1 stor knold frisk ingefær
  • 3 fed hvidløg (hakket)
  • 1 stor dåse kokosmælk
  • 1-2 dl hakkede tomater (jeg har brugt urtekrams på glas)
  • 1 tsk. spidskommen
  • 1 tsk. paprika
  • ½ tsk. gurkemeje
  • ¼ tsk. chili (pas på - suppen er også lidt spicy uden..)
  • Lidt salt
  • Grøntsagsbouillon
  • Saft af ½ citron
  • Et par håndfulde frisk persille

Idé til fyld

  • ¼ blomkål, lidt broccoli og rød peber i. eller koriander og peanuts.

Sådan gør du

  • Hak løg og steg dem i olie.
  • Kom ingefær (hakket) og hvidløg(presset) i panden og steg et minuts tid.
  • Tilsæt kokosmælk og tomat.
  • Smag til med krydderierne og kom citronsaft i.
  • Lad det hele småkoge i 15 min.
  • Kom lidt grønt i som fyld og lad koge med.
  • Lige inden servering kommes hakket persille i.
  • Rør rundt.
  • Server med lidt persille på toppen ( på de nye billeder har jeg valgt koriander og koriander).
  • Velbekomme.

Tips

Suppen smager også skønt med nudler i. 
Hvad synes du om opskriften?
4 fra 3 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Kan også serveres med hjemmebagt naanbrød til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

44 kommentarer

4 from 3 votes (1 rating without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. uhmmm den lyder såå lækker! den skal jeg da helt sikkert lave i morgen til aftensmad. men tror dog jeg vil prøve at tilsætte lidt kylling.

    • Jeg håber at du kan lide den! 🙂 Min kæreste nævnte også, at kylling ville passe godt til! 🙂
      God aften!

  2. Mmm, den ser god ud og med en krydring lige efter mit hoved! Jeg søgte efter inspiration til en ret med pasta og rosenkål og endte her på dine sider. Det bliver i hvert fald ikke sidste gang, jeg kigger forbi.

  3. Prøvede denne suppe igår. DET ER VERDENS BEDSTE SUPPE!!
    Tak for denne lækre opskrift, det er ikke sidste gang jeg laver den og den kan helt sikkert anbefales! 🙂

  4. Kære Stinna
    Super lækker suppe som jeg allerede har lavet!!
    Jeg kunne dog godt tænke mig at høre hvor meget grøntsagsbouilluon du tilsætter ? Det fremgår ikke af opskriften. Vi bliver 16 personer til familie komsammen søndag hvor jeg vil lave suppen – men skal jeg ikke være varsom med at gange ingefær op?
    Mange hilsner
    Linda

    • Hej Linda,
      mange tak for din kommentar 🙂 Dejligt at du kan bruge opskriften.
      Mængden af grøntsagsbouillion afhænger af den du køber. Men jeg kan da godt se, at det er lidt forvirrende her. Jeg tilsætter normalt 1 tsk bouillion. Ellers kan du smage dig frem, det må ikke blive for salt.
      Det med ingefær kommer lidt an på, hvor vilde din familie er med ingefær. Igen kan jeg kun anbefale, at du smager til undervejs. Håber din familie kan lide suppen 🙂
      God weekend!

  5. hej og godt Nytaar –
    jeg bor i USA og har forskelige slags kokosmaelk….hvilken slags er det i opskriften ? soed eller “ikke” soed…

  6. Wauw!!!
    Det lyder jo VIRKELIG yummy!
    Den skal jeg prøve. Tak for den!
    🙂

    <3

    Kh Hanne

  7. Superdeilig suppe!! Fikk tips idag av en venninne så dette ble middagen idag 🙂 Som veganer er det godt å få nye tips. Helt nydelig! :))

  8. Lyder bare super lækkert og nemt, hvilket jeg finder de fleste af dine retter (og tusind tak for det!). Er nettop sprunget ud som 100% vegetar, efter lang tid med helt automatisk færre kødretter måned for måned, og kan ikke vente med at prøve dine retter af! 🙂

  9. Hvordan kan jeg gøre den til 5 personers potion :D!
    min far lavede denne suppe til mig, og siden har jeg glædet mig til at lave den, og imorgen bliver min kære mor 42 og synes hun skal forkæles med lækker suppe <3

    • Hej Therese, det var da en god idé 🙂
      Jeg ville bare lave dobbelt portion og måske servere noget godt brød til:-)

  10. Sidder seriøst og spiser denne suppe og tænker på alle de uvidne folk der tænker man spiser græs som veganer/vegetar.. De går glip af en masse. Shit det smager godt.

  11. Super lækker suppe prøvede den igår og må lave den igen 🙂 PLejer du at blende den inden du putter grønsags fyld i?

    Skøn side – må klart ind og se på de andre opskrifter.

    Tak

    Hilsen

    Susan

  12. Hej Stinna,
    Jeg er så vild med din side og dine opskrifter.. 🙂
    Jeg taenkte at proeve spicy suppe med kokosmaelk til forret når vi får gaester på loerdag. Kan jeg også bruge friske tomater ?
    Tak og hilsen
    Christina

    • Hej Christina, beklager mit sene svar. Det kan du godt, men jeg ved desværre ikke hvor mange. Jeg håber at den blev god 🙂

  13. Lyder utrolig lækker, men er lidt i tvivl om jeg læser forkert?

    Men det eneste væske er det kokosmælk og hakkede tomater? Havde nemlig tænkt lidt på at fyrer nogle søde kartofler og røde linser i, men det trækker en del væske.

    • Hej, mange tak 🙂
      Mindes at jeg kommer noget vand i sammen med den grøntsagsboullion, det må jeg lige på afprøvet. Men når du tilsætter linser og kartofler, så ville jeg også tilsætte vand – evt mere tomat også.

        • Hej, du kan bare komme det i sammen med kokosmælk. Jeg brugte i denne opskrift en bouillon i pulverform, hvor jeg smagte mig frem. Men du kan også komme bouillonterning i, jeg ville nok komme 1/2 stk i.

    • Hej Christina, det tror jeg godt. Herhjemme spises den dog i løbet af et par dage, så jeg har ikke selv forsøgt 🙂

  14. Hej,
    Jeg må prøve denne super til weekendens gæster 🙂 Du skriver at suppen er spicy selv uden chili, hvad er det der gør den spicy? Jeg ser ingen karry i opskriften…vi elsker karry og jeg håbede at finde det i denne suppe 😉

    Mvh Nadja

  15. Jeg er simpelthen nødt til at kommenterer. For den er virkelig virkelig god! Jeg prøvede den for første gang igår, og det bliver bestemt ikke sidste! Jeg kom kikærter i, og lidt forskellige grøntsager jeg havde i køleskabet. Den smagte så lækker!

  16. dejlig suppe, også uden løg og hvidløg for os der ikke har det godt med dem.. fantatisk enkel og hurtig at lave