Korendekager

Korendekager er klassiske julesmåkager med kokos og korender. Denne opskrift på småkager med korender er en familiefavorit og vi bager den hvert år til jul. Det er de lækreste, sprøde kager.

Opskrift på korendekager

Jeg elsker juletraditioner og især de traditioner, der omhandler mad. I min fars familie er vi særligt vilde med hjemmebagte julesmåkager og én af dem vi bager hvert år, er disse småkager med korender. Hvis du ikke kender korender, så er det små græske rosiner. De er mindre end almindelige rosiner og har en skøn, dyb smag. De er fastere i konsistensen end rosiner og passer perfekt til disse sprøde julesmåkager.

Opskriften stammer fra min fars tante Gerda, som desværre ikke lever længere. Min farmor har dog givet mig lov til at dele familieopskriften, da den smager helt fantastisk. Ingen jul uden korendekager og jeg håber sådan, at I vil få det på samme måde.

Korendekager

Korendekager

5 fra 4 bedømmelser
Opskriften rækker til cirka 50 stk. – men jeg talte dem ikke præcist. Det kommer nemlig helt an på, hvor store du skærer dem.
Antal: 50 stk.

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Ingredienser

  • 250 g smør
  • 375 g hvedemel
  • 2 stk. æg
  • 250 g kokosmel
  • 500 g sukker
  • ½ tsk. hjortetaktsalt (opløst i 1 tsk. koldt vand)
  • 125 g korender

Sådan gør du

  • Start med at smelte smør i en gryde. Tag gryden af blusset, når smør er smeltet.
  • Tilsæt sukker mens smøret stadig er varmt. Rør det rundt.
  • Tilsæt de øvrige ingredienser, pånær korender. Rør det godt sammen.
  • Tilsæt korender og rør dem i. De tilføjes til sidst, så de ikke ender med at gå i stykker mens dejen røres.
  • Del dejen i 2. Kom hver del på et stykke bagepapir og rul dem som 'ruller'.
  • Kom dejen i køleskabet i en times tid.
  • Tænd ovnen på 200 grader (over-og undervarme).
  • Kom bagepapir på en bageplade.
  • Skær småkagerullen i tynde skiver. Placer dem på en bageplade med lidt mellemrum. Jeg skar dem cirka 2-3 mm og trykkede dem lidt flade med hænderne, da de var på bagepapiret. Bag dem til de er gyldne i kanten. Hold godt øje med dem, der er forskel på ovne.
  • Tag dem ud af ovnen og lad dem køle af på en bagerist. De bliver helt sprøde, når de er afkølede.
  • Opbevares i en lufttæt kagedåse.
Hvad synes du om opskriften?
5 fra 4 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Korender kaldes også for korinter. De er små, kerneløse, tørrede vindruer og er fra den græske by Korinth. 

Følg også gerne med på instagram, hvor jeg deler flere madbilleder.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

14 kommentarer

5 from 4 votes

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. 5 stars
    Jeg glæder mig til at prøve opskriften på korendersmåkager.
    Du skriver at ingredienserne skal røres sammen. Er det med håndmikser el. blot manuel håndkraft?
    Tak for altid gode påskrifter

    • Hej, ja du kan blot røre dem sammen med håndkraft – eller lynhurtigt røre dem sammen på en røremaskine. Men du skal hverken piske eller ælte dejen 🙂
      Og tak skal du have.

  2. De lyder spændende, dem vil jeg forsøge mig på i pr. Korender sælges de både i Rena, Bilka osv eller skal man søges specielle butikker for at købe dem?

    • 5 stars
      Dejlige småkager, har lige bagt. Jeg brugte rosiner, det er også udmærket. Jeg lod rullerne ligge til næste dag i køleskabet og skar dem på brødmaskinen. Bh Marianne

  3. 5 stars
    Wow de er lækre.
    Tak for opskriften, – det bliver helt sikkert en julegenganger.
    Glædelig december…

  4. Hej Stinna!
    Har nu gjordt dej klar, har lagt dejen i fryser, mon ikke man kan have dejen der, indtil bagning, ligesom brunksgedej o. ligne. Glæder mig til at smage resultatet, det er første gang, det er ikke så tit man møder denne småkage, underligt nok, for den smager jo så skønt. Mvh Flemming