Tahindressing – skøn dressing lavet af tahin, citron, hvidløg og vand. Efter vi er kommet hjem fra Barcelona, har jeg virkelig haft lyst til at gå i køkkenet. Derfor brugte jeg min søndag eftermiddag på at lave ovnbagte butterbeans-deller, tahindressing og banankage.
Tahindressing
Det er længe siden at jeg sidst har lavet tahindressing. Faktisk søgte jeg lidt på bloggen og fandt ud af, at jeg sidst har lavet det i 2013. Da tahin er noget jeg altid har i mit køleskab, skulle jeg da afprøve den skønne dressing igen. Jeg bruger normalt tahin i min hummus, men denne dip er et godt alternativ.
Læs også: edamamehummus og avocado-hummus
Jeg kan bedst lide de helt lyse versioner af tahin, men prøv dig frem. Jeg spiser dressingen som tilbehør til falafler eller som dressing til salat.

Tahindressing
(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)
Ingredienser
- 2 spsk lys tahin
- 1 lille fed hvidløg (hakket)
- lidt salt
- saft af ½ citron
- lidt friske koriander (hakket)
- ½ dl vand
Sådan gør du
- Kom alle ingredienserne i en minihakker eller bland ingredienserne i en skål.
- Smag til med salt og citron.
- Velbekomme.











Hvor længe kan sådan en dressing holde i køleskabet tror du ? 🙂
En uges tid i køleskabet vil jeg skyde på 🙂
Hej Stinna, bruger du rå tahin i dine retter?
Hej,
altså jeg bruger det direkte fra glasset, hvis det er det du hentyder til? 🙂
Jeg vil prøve på at være lidt mere præcis 😛 Jeg læste,at der findes to forskellige tahin slags – ristet (den mørke) og uristet (den lyse). Jeg spørger,fordi jeg har det svært ved at finde den lyse slags. Hvilken af dem bruger du? Kan du anbefale noget du bruger? 🙂
Jeg bruger den lyse og køber den i Rema1000 🙂 Skulle bare lige forstå dit spørgsmål. Jeg synes de mørke er alt for bitre i smagen til mine smagsløg.
De har lys tahin i enhver grønthandler! Og billigere end den mørke fra urtekram
Tak for tip 🙂 Jeg køber også altid lys tahin.
Ja,jeg synes også, at de mørke er alt for bitre. Næste gang prøver jeg den fra Rema ;-).
Hej Stinna.
Hvor er opskriften på butterbeans-deller blevet af? – synes de ser spændende ud
Vh. Susanne
Hej Susanne. Den slettede jeg desværre, da enkelte havde lidt problemer med opskriften 🙂