Nutella med bønner

Nutella med bønner

Til min fødselsdag lavede jeg denne lækre chokoladecreme – eller nutella med bønner. Jeg ved godt, at de fleste sikkert rynker lidt på næsen, for bønner er ikke noget der normalt befinder sig i en chokoladecreme. Men min gode kammerat har længe sagt, at jeg simpelthen blev nødt til at prøve at lave bønne-nutella, da en fra hans arbejde laver det.

Nutella med bønner

Nu har jeg så forsøgt og jeg må indrømme, at det smager virkelig godt! Man kan på ingen måde smage, at der er kommet bønner i. Nu tænker du måske, hvorfor så komme dem i? Men de giver en god konsistens, mætter godt og så sparer man penge på de noget dyrere ingredienser, såsom hasselnødder og chokolade. Det må siges, at hjælpe når man er på SU.

Jeg har brugt kidneybønner til min nutella, men kikærter kan sikkert sagtens bruges. Hvis du ikke synes, at det lyder lækkert med bønner i en nutella, så prøv min lækre variant uden. Den får du lige her. Men giv lige denne nutella en  chance – I vil blive positivt overraskede!

Hvis du ikke kan lide kokos, så brug en smagsneutral kokosolie. Så slipper du for smagens af kokos – som jeg er vild med! Opskriften på nutella med bønner får I lige her:

Nutella med bønner

Vær den første til at bedømme!
Antal: 2 glas

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 15 minutter
Tilb. tid 15 minutter

Ingredienser

  • 100 g hasselnødder
  • 1 dåse kidneybønner (eller kog dem selv - men de skal være bløde!)
  • 2 store spsk kokosolie
  • 2 spsk kakaopulver
  • 100 g mørk chokolade
  • 10 dadler
  • 2 dl mælk (jeg har prøvet med kokosmælk og hasselnøddemælk)

Sådan gør du

  • Rist hasselnødderne i ovnen. Jeg kom dem på en bageplade og bagte dem ved 200 grader. De skal have, til de bliver gyldne.
  • Smelt chokolade og kokosolie over vandbad.
  • Blend dadler, kokosolie og chokolade sammen til en ensartet masse.
  • Kom hasselnødder i og blend videre.
  • Kom kakaopulver, kidneybønner og mælk i.
  • Blend til en ensartet masse.
  • Sættes på køl efterfølgende. Kan holde ca. 1 uge på køl.
Hvad synes du om opskriften?
Vær den første til at bedømme!

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Nutella med bønner

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag. Du er også velkommen til at skrive en kommentar herunder, hvis du har spørgsmål eller feedback til opskriften. Hvis du laver min mad, vil jeg elske at se et billede af det på instagram.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

23 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Det ser vildt lækkert ud. Jeg har prøvet din chokoladekage med bønner, som var et hit, så måske den her nutella skulle være et efterårsferie-projekt 🙂

  2. Helt ærligt, så synes jeg ofte ikke at de hjemmelavede, sundere udgave af nutella ser særligt appetitlige ud, men dét gør din! Den ser SÅ lækker ud 🙂

  3. Hold op hvor er det lækkert! Det skal jeg have afprøvet snarest! Hvis bønner dur til brownie, så gør de da helt sikkert også til nutella!

  4. Det lyder som en god ide, det vil jeg prøve men hvor meget er der i en dåse bønner? Jeg vil bruge tørrede opblødte bønner

  5. HVilken plantemælk synes du giver den bedste smag, når du laver nutella??

  6. Hej Stinna. Det lyder virkelig lækkert med denne her nutella! 😀 Tror du, at den vil blive god med almindelig komælk?

    • Hej, mange tak skal du have 🙂 Det tror jeg godt, men jeg ved ikke helt om det vil smage ens – kokosmaelk er en smule soedt 🙂

  7. Genial opskrift når jeg egentlig godt kan lide nutella, men faktisk synes det smager både for sødt og fedtet. Denne her udgave er ikke for sød og så smager den både af hasselnødder og chokolade . Ikke sidste gang jeg har lavet din udgave af nutella .

  8. Den er super lækker! Jeg havde dog ikke chokolade, så brugte i stedet en ske mere kokosolie, lidt mere kakaopulver og fem dadler mere. Det smager sindssygt godt!! 🙂 Tak for opskrifts inspirationen

    • Dejligt at du kunne lide opskriften 🙂 Og tak for idéer – dem vil jeg gemme, hvis jeg en dag ikke har mere chokolade.

  9. hej Stinna
    tror du, man kan lade den stå ude, eller kommer du den i køleskab?