Rødbedetærte med feta

Rødbedetærte med feta

Rødbedetærte med feta. ‘Det er den bedste tærte jeg har smagt’. Det var det første min kæreste sagde, da vi for et par uger siden spiste denne tærte for første gang. Jeg har lavet den flere gange siden, for den er virkelig blevet et hit herhjemme.

Rødbedetærte med feta

Tærten indeholder rødbede, feta, æggemasse med rosmarin og en fuldkornsbund. Den salte fetaost/salatost passer virkelig godt til de lidt søde rødbeder og sammen med rosmarin, er det virkelig en skøn smag.

Nu til opskriften på den lækre rødbeedtærte med feta. Vi spiste tærten til aftensmad og resterne kom med i madpakken dagen efter. 

Opskrift på vegetarisk tærte med rødbede og feta:

Rødbedetærte med feta

5 fra 3 bedømmelser
Antal: 4 personer

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 15 minutter
Tilb. tid 1 time

Ingredienser

bund:

  • 1 dl groft mel (jeg brugte en grov fuldkornshvedemel)
  • 2 dl hvedemel
  • 1 dl creme fraishe / skyr
  • ½ dl olivenolie
  • 1/4-1/2 tsk. salt

fyld:

  • 500 g rødbede
  • 1 rødløg
  • 200 g hytteost
  • 4 æg
  • 1 spsk. hakket frisk rosmarin
  • 100 g feta/salatost
  • salt
  • peber

Sådan gør du

  • Tænd ovnen på 200 grader (ikke varmluft).
  • Først laves bunden.
  • Bland alle ingredienserne i en skål. Bland det hele godt sammen. Dejen må gerne være en smule klistret.
  • Smør en form med olie. Jeg brugte en springform, men et tærtefad er fint. Alternativt kan du komme bagepapir i.
  • Pres dejen ud med fingrene.
  • Prik dejen med en gaffel som vist på billedet.
  • Bages i 10 minutter.
  • Imens laves fyldet.
  • Vask rødbeder godt og skær dem i skiver – de skal ikke være alt for tykke. Skær rødløg i tynde skiver.
  • I en skål blandes hytteost, æg, finthakket rosmarin, fetaost, salt og peber.
  • Pisk det godt sammen.
  • Når tærtebunden har bagt i 10 minutter, tages den ud af ovnen.
  • Kom rødbedeskiverne og løg i tærten.
  • Hæld æggemassen over. Pres evt. lidt på rødbederne, så de dækkes af æggemassen.
  • Bag tærten i midten af ovnen. I min ovn skulle den have 1 time.
  • Tærten spises varm.
  • Velbekomme.

Tips

Tærten kan sagtens holde sig nogle dage i køleskabet – og både spises kold og varm.
Hvad synes du om opskriften?
5 fra 3 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Opbevar tærten i køleskabet, så er der til nem og god aftensmad. 

Rødbedetærte med feta

Er du vild med rødbede? Så prøv disse opskrifter:

Rødbedetærte med feta
Rødbedetærte med feta

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag. Du er også velkommen til at skrive en kommentar herunder, hvis du har spørgsmål eller feedback til opskriften. Hvis du laver min mad, vil jeg elske at se et billede af det på instagram.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

15 kommentarer

5 from 3 votes (1 rating without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej Stinna
    Den opskrift ser SÅ lækker ud og den må jeg prøve.. men vil lige høre ..
    Skræller du ikke rødbederne?
    Bedste hilsner
    Charlotte

    • Hej Charlotte, tak skal du have 🙂 Hvis de er økologiske, så skræller jeg dem ikke, men vasker dem godt.

  2. Hej Stine
    Nøj, det er nogle lækre opskrifter
    Kan jeg følge dig andre steder end her ?
    Ha’ en herlig søndag
    Mvh Betina

  3. Har lavet din tærte og den blev virkeligt god. Tak for inspiration 🙂

  4. Hejsa, tak for en inspirerende side!
    Glæder mig til denne tærte!
    Kan jeg (efter bunden har bagt og fyldet er kommet på) lade den stå på køl et par timer og så bage den færdig senere? ☺️

    • Tusind tak skal du have 🙂
      Det har jeg desværre ikke forsøgt. Jeg tror måske at bunden vil blive blød af det?

  5. 5 stars
    Min mor lavede din her tærte sidst jeg kom på besøg, og jeg skulle ha opskriften med det vuns! Den her tærte er simpelthen så lækker og en genial måde at benytte rødbeder på. Bravo!

  6. 5 stars
    Virkelig lækker tærte! Den er hermed tilføjet til listen af livretter 🙂