Rabarbersnurrer

Rabarbersnurrer med marcipan er de lækreste snurrer med remonce og rabarberkompot. De er søde og let syrlige – og smager perfekt af rabarber.

Opskrift på rabarbersnurrer

Der findes næsten ikke noget bedre end bagværk med rabarber. Især hvis rabarber er i kombination med marcipan og vanilje. Derfor har jeg lavet disse utrolig lækre snurrer med rabarber, marcipan og vanilje. De er snaskede, søde og let syrlige. Herhjemme er de et stort hit og jeg spår, at vi kommer til at bruge mange af havens rabarber til dem.

Rabarbersnurrer

Rabarbersnurrer

4 fra 1 bedømmelse
Antal: 14 stk.

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 30 minutter
Tilb. tid 1 time 30 minutter

Ingredienser

Rabarberkompot

  • 200 g rabarber, i tynde skiver
  • 50 g sukker
  • ½ tsk. ren vaniljepulver (kan erstattes af 1/2 vaniljestang)

Marcipanremonce

  • 100 g marcipan
  • 100 g smør, stuetemperatur
  • 100 g sukker
  • 2 tsk. vaniljesukker
  • 1 spsk. hvedemel

Dej

  • 25 g gær
  • 3 dl koldt mælk
  • 1 stk. æg
  • 50 g sukker
  • ½ tsk. salt
  • 1 tsk. kardemomme
  • 100 g blødt smør
  • 600 g hvedemel

Pensling

  • 1 stk. sammenpisket æg
  • 1 dl vand
  • ½ dl sukker
  • perlesukker

Sådan gør du

Rabarberkompot

  • Kom alle ingredienserne i en gryde og lad det småkoge, til du har en tyk rabarberkompot. Sæt til side.

Marcipanremonce

  • Kom ingredienserne i en skål. Mos dem sammen med en gaffel og sæt til side.

Dej

  • Opløs gær i mælk. Jeg bruger min røremaskine.
  • Tilsæt æg, sukker, salt, kardemomme og smør. Rør det godt sammen. Tilsæt hvedemel og ælt dejen godt til dem er samlet og blank.
  • Kom et klæde over skålen og lad dejen hæve 45 minutter.
  • Når dejen er hævet, hældes den ud på et meldrysset bord.
  • Rul dejen ud med en kagerulle til en stor rektangel. Smør nu remoncen ud i et tyndt lag. Fordel kompot oven på.
  • Fold dejen ind over sig selv, så du starter med 1/3 og derefter den sidste 1/3 – så du ender med 3 lag. Rul forsigtigt på dejen, så dejen bliver længere og du kan skære lidt længere strimler. Skær strimler af dejen (cirka 2,5 cm), så du har cirka 14 strimler af dejen.
  • Tag nu hver strimmel og sno den i begge ender, så den bliver helt snoret. Tag fat i den snoede strimmel og sno den to gange cirka rundt om din pegefinger og langemand. Den sidste del af strimlen strækker du ind over og sætter fast under bunden. Fortsæt med resten. Placer snurrerne på en bageplade beklædt med bagepapir.
  • Kom et stykke plastik over og derefter et fugtigt viskestykke. Lad dejen hæve 45 minutter.
  • Når der er 15 minutter tilbage af hævetiden, tændes ovnen på 200 grader alm. ovn.
  • Pensl rabarbersnurrerne med sammenpisket æg og bag dem midt i den varme ovn, i cirka 15-20 minutter.
  • Mens de er i ovnen, skal du lave din sirup. Kom vand og sukker i en gryde. Lad det koge op og simre i 1-2 minutter.
  • Når snurrerne er færdige, pensles de varme snurrer med sirup. Drys med perlesukker og resten af kardemomme. Lad dem køle af og nyd. Velbekomme.
Hvad synes du om opskriften?
4 fra 1 bedømmelse

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Bagværk med rabarber

Som I måske kan fornemme, så elsker jeg rabarber! Hvis du vil prøve nogle af mine andre opskrifter med rabarber, så prøv også rabarbercrumble og Rabarberhorn.

Du er også meget velkommen til at følge med på Instagram, hvor jeg deler endnu flere madbilleder.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

8 kommentarer

4 from 1 vote

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej Stinna
    Det lyder lækkert! Jeg forstår ikke punkt 6 og 7. Har aldrig lavet snurrer… kan du hjælpe?
    Bedste hilsner
    Karen

    • Hej Karen,
      det kan også lyde lidt forvirrende. Hvis du kigger forbi min Facebookside, så har jeg for nyligt delt en video af det.
      Ellers vil jeg da lige få den delt herinde også 🙂

  2. 4 stars
    Dejen fungerede ikke rigtig for mig. Den blev alt for tør til, at den var god at arbejde med.
    Til gengæld er smagen vildt lækker.

  3. Jeg har kun smagt dem helt frisk bagte, og der var de virkelig lækre.
    Men kan de bages dagen før og serveres på job

  4. Forstår ikke rigtigt punkt 11 om en sirup.. Kan ikke finde nogen steder om hvor meget sukker og vand…. Er det nødvendigt???

    • Hej,
      du skal koge en sirup af 1 dl vand og 1/2 dl sukker 🙂 Jeg synes de er bedst med sirup, men du kan godt undlade det.