Peanutbuttergryde med peanutbutter, skønne krydderier og kikærter. Virkelig lækker og velsmagende vegetarret, som er fyldt med smag og er dejlig cremet.

Vegetarisk peanutbuttergryde
Cremet, velsmagende og lækker peanutbuttergryde. Herhjemme er vi vilde med gryderetter og især de krydrede varianter.
Gryderetten består af peanutbutter, kikærter, røde linser, ingefær, varme krydderier og kokosmælk. Herhjemme serverer vi gerne gryderetten med ris og hjemmebagte naanbrød.

Peanutbuttergryde
Antal: portioner
(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)
Ingredienser
- 2 stk. løg
- 3 fed hvidløg, finthakket
- 1 lille klump ingefær, fintrevet (cirka 1-2 cm)
- olie til stegning
- ½ tsk. røget paprika
- 2 tsk. koriander, stødt
- 2 tsk. spidskommen
- 1 tsk. gurkemeje
- 1 drys tørret chili
- 2 dåser hakkede tomater
- 3 dl vand med 1 grøntsagsbouillonterning i
- 1 dåse kokosmælk
- 1 dåse kikærter
- 2-3 spsk. peanutbutter ((brug en variant uden tilsat sukker))
- 2 stk. røde peberfrugter
- 1 dl røde linser
- 2 spsk. citronsaft
- 1 stor håndfuld frisk spinat
Servering
- ris
- naanbrød eller andre fladbrød
- creme fraiche
Sådan gør du
- Hak løg og hvidløg fint. Riv ingefær fint på et rivejern. Kom en smule olie på en stor pande eller i en gryde. Steg løg, hvidløg og ingefær kort.
- Tilsæt krydderier, dåserne med hakkede tomater, vand, kokosmælk, kikærter, peanutbutter og røde linser. Skær peberfrugterne i tern og tilsæt til retten. Lad det simre i cirka 30 minutter, til de røde linser er møre.
- Smag til med citronsaft og salt. Skyl spinat og vend det i retten.
- Serveres med ris, naanbrød og creme fraiche. Velbekomme.
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Du er også meget velkommen til at følge med på min Instagram, hvor jeg deler endnu flere madbilleder.








Den var rigtig god!
Dejligt at høre, tusind tak 🙂
Hej Stinna,
Tak for dine lækre opskrifter.
Kan denne ret fryses?
Mvh Amalie
Hej, tusind tak- hvor dejligt at de kan bruges.
Jeg har ikke lige prøvet med denne. Men jeg fryser altid mine gryderetter ned – så det tænker jeg sagtens 🙂
Hej, hvor dejligt! Held og lykke med det.
Jeg ville kalde det en gærdej 🙂