Chiagrød med skyr & kokosmælk

chiagrød

Chiagrød med skyr og kokosmælk. Lækker chiagrød toppet med bærkompot og friske bær. Chiagrød er en lækker mættende grød, som ikke skal koges. Ingredienserne skal blot røres sammen – og så er der skøn morgenmad. Herhjemme spiser vi grøden til morgenmad, som eftermiddagsmåltid eller som en lille dessert.

Chiagrød med skyr

I denne version har jeg tilsat skyr, da det giver chiagrøden en skøn konsistens. Chiafrø har en lidt speciel konsistens når de bliver opblødt. De binder meget væske og får en lidt blød konsistens – men stadig knasende indeni. I denne kombination med den cremede kokosmælk og fine vanillesmag, er grøden en lækker morgenmad. Hvis du foretrækker din grød sød, så kom lidt mere honning i. Jeg kan bedst lide at bruge kokosmælk til min chiagrød, da det gør den ekstra cremet. Men du kan også lave den med mandelmælk eller en anden type mælk. 

Opskrift på grød med chiafrø, kokosmælk og skyr

Min version er lavet med chiagrød og skyr er lavet om aftenen, hvor den så trækker til næste morgen. Du kan også lade chiagrød trække i kokosmælk et par timer og derefter røre det op med kokosmælk, det fungerer også fint. Hos mig holder det fint 3-4 dage i køleskab. 

Chiagrød

5 fra 1 bedømmelse
Skøn chiagrød med skyr og kokosmælk
Antal: 2 personer

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 2 timer
Tilb. tid 5 minutter

Ingredienser

  • ½ dåse kokosmælk
  • 2 spsk. chiafrø
  • 2 spsk. havregryn ( kan undlades)
  • 2 dl skyr
  • lidt vaniljepulver
  • 1 spsk. honning eller sirup

Sådan gør du

  • Et par timer før servering (gerne om aftenen, hvis det skal spises til morgenmad) blandes kokosmælk og chiafrø i en skål (og evt. havregryn). Rør det godt sammen og sæt det på køl.
  • Om morgenen røres grøden sammen med skyr og tilsættes evt. lidt vaniljepulver og honning. Tilsæt mere skyr, hvis du ønsker.
  • Top grøden med jordbær-chia marmelade. Velbekomme.
Hvad synes du om opskriften?
5 fra 1 bedømmelse

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Chiagrød med havregryn

Prøv at tilsætte en smule havregryn til grøden. Det giver en god konsistens og minder lidt om køleskabsgrøden bircher muesli, som også er en grød der står på køl natten over. Hvis du ikke vil vente natten over på din grød, kan du også lave en hurtigere version, hvor du blot lader chiafrø stå i blød i en times tid på køkkenbordet. Men den er bedst, hvis den står natten over i køleskab.  

Hvis du også er vild med chiafrø (eller blot har skabet fyldt og mangler noget at bruge dem til), så kan jeg også anbefale dig at prøve :

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag. Du er også velkommen til at skrive en kommentar herunder, hvis du har spørgsmål eller feedback til opskriften. Hvis du laver min mad, vil jeg elske at se et billede af det på instagram.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

14 kommentarer

5 from 1 vote

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej Stina. Tak for super blog. Jeg laver ofte chiagrød men laver det altid bare om morgenen. Jeg sætter frøene i blød og hakker imens frugt, nødder og laver kaffe. Jeg synes efter 5-10min har det en fin konsistens, men er begyndt at undre mig over om det skal stå natten over efter som det står angivet i alle chiagrød opskrifter jeg støder på? Håber at du måske kan hjælpe med et svar. Kh Karoline

    • Hej,
      det er bare for at de suger mest muligt 🙂 Jeg synes det er nemmest bare at sætte det over om aftenen.

  2. Har du en ide om hvad man kan erstatte skyr med, hvis man ikke spiser mælkeprodukter (heller ikke laktosefrie) og heller ikke spiser soya-produkter 🙂

    Lidt besværlig har man vel lov at være.

  3. Jeg kunne godt tænke mig at prøve opskriften men kan ikke lide kokos så er der en erstatning for kokosmælk?

  4. Hej,

    ved du om det kan holde sig nogle dage i køleskabet? Altså kan man lave denne opskrift, og så have til to dage?

  5. Hej Stinna, du har tidligere haft en lignende opskrift hvor der også var havregryn i, den savner jeg, vil du evt. dele den igen?

    • Hej Christina. Jeg tjekkede lige den gamle udgave af denne opskrift. Der havde jeg tilsat 2 spsk. havregryn 🙂 Dette er nu skrevet ind i denne version. Det må være smuttet, da jeg ændrede opskriften og billederne.

  6. 5 stars
    Tak for en rigtig god opskrift. Min datter på 9 år er VILD med den og spiser den til morgenmad med din hindbærkompot, toppet med din choko/appelsin granola.