Vegetarisk borscht – suppe med rødbede

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag.

Vegetarisk borscht

Vegetarisk borscht. Da vi for nogle uger siden var i Riga, havde jeg allerede hjemmefra skrevet nogle ting ned, som vi bare skulle opleve i Riga. Som madelsker var de fleste ting på den liste noget med mad og én af dem var, at vi skulle smage en ægte portion borscht. Borscht er ikke lettisk, men de spiser en del af det (har jeg fået fortalt). Det er en rødbedesuppe, som udover at indeholde rødbeder, er lavet med bouillion, tomat, lauerbærblade, gulerødder, knoldselleri, chili og spidskål.

I Riga fandt jeg desværre ikke nogle vegetariske udgaver, men min kæreste bestilte en med kød – borscht er nemlig normalt lavet på en form for oksekød. Men suppen duftede SÅ skønt og min kæreste var vild med den. Så i går kom han hjem med ingredienserne til denne suppe, for nu skulle vi afprøve selv at lave borscht. Min udfordring var så, at jeg ville prøve at lave en vegetarisk borscht.

Vegetarisk borscht

Jeg ved at mange rynker lidt på næsen, når man taler om rødbede. Mange har dårlige erfaringer med rødbede og jo, det kan også smage ret kedeligt og lidt af fugt. Men jeg synes det kommer an på, hvad rødbeden spises sammen med her. I denne suppe bidrager rødbede med noget sødme, som passer godt til syren fra citron, tomat og de andre krydderier.

Jeg har valgt at tilsætte røde linser til min variant, men det skal der normalt ikke i. De kan undlades, men så skal der lidt mindre vand i.

Nu til opskriften på vegetarisk borscht.

Det har været lidt svært med mængder på nogle af ingredienserne, for jeg smagte en del til undervejs. Derudover skal det lige nævnes, at den har godt af at stå længe og småsimre. Så lav den gerne nogle timer før den skal serveres. Opskriften giver en stor portion suppe, som kan fryses ned. Serveres med grove boller til.

Vegetarisk borscht - suppe med rødbede

4,50 fra 2 bedømmelser
Antal: 4 portioner

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 30 minutter
Tilb. tid 3 timer

Ingredienser

  • 2 stk. løg
  • 3 stk. rødbeder (mellemstore)
  • ½ stk. knoldselleri
  • 3 stk. gulerødder
  • 1 dåse hakkede tomater
  • 2 spsk. tomatpuré
  • ½ stk. spidskål
  • 0,7 l vand med grøntsagsbouillion (evt. mere)
  • 4 stk. tørrede lauerbærblade
  • salt og peber
  • lidt frisk rød chili
  • 2 dl røde linser (splitlinser)
  • 25 g smør
  • 1 stk. citron, saft heraf

Tilbehør

  • persille
  • creme fraiche

Sådan gør du

  • Start med at hakke løg og hvidløg, det behøver ikke at hakkes alt for fint.
  • Kom olie i en pande og tilsæt løg og hvidløg. Lad det stege lidt.
  • Vask og skræl rødbeder, knoldselleri og gulerødder.
  • Riv rødbederne groft. Knoldselleri og gulerødder skal blot hakkes fint.
  • Kom ovenstående i gryden og tilsæt de hakkede tomater og tomatpuré.
  • Snit spidskål fint og tilsæt i gryden.
  • Tilsæt nu bouillionvand, salt, peber, lidt rød chili og de røde linser.Kom smør i og lad nu suppen koge nogle timer. Tilsæt vand løbende, så det hele tiden har konsistens som en suppe.
  • Suppen smages til med citronsaft, salt og chili.
  • Serveres med creme fraiche, persille og et stykke brød til. Velbekomme!
Hvad synes du om opskriften?
4,50 fra 2 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!
 

Vegetarisk borscht

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

10 kommentarer

4,50 from 2 votes

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Lige den opskrift jeg manglede, så jeg kunne få brugt alle min rodfrugter.
    Smagte skønt
    Tak for den

  2. 5 stars
    Rigtig dejlig og særdeles mættende suppe! 😀 Der er mad til mange eller til fryseren og de kolde vinteraftener. God måde at få brugt en masse rodfrugter på. Smager ikke specielt meget af rødbede, så hvis man ikke er så meget til det kan man sagtens lave den alligevel. Jeg undlod creme fraiche og blev rigeligt mæt alligevel!

  3. Det er VIRKELIG en dejlig ret denne her. Jeg har lavet den mange gange nu og jeg ELSKER den.
    Mange tusinde tak for at du delte den. <3

  4. 4 stars
    Jeg ville eksperimentere med at lave den uden tomat men med eddike og sukker for at fremhæve rødbede smagen
    Måske kikærter så det bliver mere en klar suppe med grove mundrette stykker
    Jeg kigger til opskriften i årstidernes kogebog.

    Tak for opskriften