Vaniljekranse med sprøjtepose

Vaniljekranse med sprøjtepose er én af de nemmeste småkager. Ingredienserne til de skønne julesmåkager røres sammen og kommes derefter i en sprøjtepose med stjernetyl. Derefter trykkes småkagerne ud på bagepapir.

Opskrift på nemme vaniljekranse med sprøjtepose

Leder du efter en nem opskrift på vaniljekranse? Som ikke flyder ud og beholder de fine ‘takker’ ved bagning? Så vil jeg anbefale dig at prøve denne nemme opskrift. Du behøver nemlig ingen maskine til denne opskrift. Så hvis du leder efter en opskrift uden kødhakker, så er det denne metode jeg vil anbefale. Alt du behøver er en sprøjtepose, en stjernetyl og lidt håndkraft. Dejen skal ikke på køl, så derfor er dejen nemmere at sprøjte ud. I denne opskrift har jeg brugt en vaniljestang. Men du kan også bruge vaniljesukker, hvis du ikke lige har en vaniljestang i skabene.

Vaniljekranse med sprøjtepose

Vaniljekranse med sprøjtepose

5 fra 5 bedømmelser
Antal: 30 stk.

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Ingredienser

  • 100 g smuttede mandler
  • 1 stk. vaniljestang
  • 175 g sukker
  • 200 g smør (blødt, stuetemperatur)
  • 1 stk. æg
  • 250 g hvedemel

Sådan gør du

  • Start med at tænde ovnen på 200 grader varmluft.
  • Kog mandlerne i en gryde med vand i 3-5 minutter. Hæld koldt vand over dem og smut derefter skallen af dem. Rist nu mandlerne i ovnen til de er tørre og en smule gyldne. Lad dem køle af.
  • Tag korn ud af vaniljestangen og bland det med en smule af sukkeret.
  • I en skål røres vaniljesukkeret, sukker og smør sammen. Du kan også hurtigt piske det sammen med en håndmixer. Tilsæt æg og rør igen. Dejen skal ikke piskes luftig, men blot røres sammen til det er blandet.
  • Kom de afkølede mandler i en blender eller minihakker. Blend mandlerne med halvdelen af melet, så du får lavet fint mandelmel.
  • Bland mandelmel, hvedemel og smørblandingen sammen.
  • Tag halvdelen af dejen og kom det i en sprøjtepose. Jeg bruger dobbeltlag sprøjteposer og en stjernetyl.
  • Tryk dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir. De første kan godt være lidt hårde at trykke ud.
  • Bag én plade ad gangen i 8-9 minutter, til de er gyldne. De bliver sprøde, når de køler af. Lad dem køle af på en bagerist.
  • Bag den sidste plade vaniljekranse derefter. Opbevar de helt afkølede småkager i en lufttæt kagedåse.
Hvad synes du om opskriften?
5 fra 5 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Nemme vaniljekranse

Denne opskrift på vaniljekranse er som sagt utrolig nem. Men hvis du ønsker en opskrift uden kødhakker eller uden sprøjtepose, så vil jeg anbefale dig at prøve denne opskrift på Den Gamle By vaniljekranse. Der skal du nemlig blot trille dejen til en lang pølse, for derefter at forme småkagedejen i kranse.

Opbevaring af vaniljekranse

Vaniljekransene opbevares i en lufttæt beholder eller kagedåse. Så forbliver de sprøde.

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

15 kommentarer

5 from 5 votes

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej,
    De ser super lækre ud. Kan de mon laves uden mandler – min søn er desværre allergisk.
    Kh Lærke

  2. 5 stars
    De blev superlækre! Lod endda være med at smutte mandlerne, inden de kom i ovnen og blendede den tomme vanillestang sammen med mandler og mel.

  3. 5 stars
    Jeg snød og brugte købe-mandelmel. De blev stadig utroligt gode og var meget nemmere at lave, end jeg havde troet, at vaniljekranse ville være.

  4. 5 stars
    Super opskrift. De er blevet så flotte og smagfulde.
    Jeg boksede lidt med de mange reklamer på siden.
    Opskriften gemmes til næste gang, jeg skal bage vanillekranse. Helt sikker!

    • Hej, hvor dejligt at du kunne lide opskriften.
      Jeg har fået min reklame-‘mand’ til at se på mængden af reklamer. Håber det er bedre nu?

  5. De lyder rigtig lækre. Tror jeg vil prøve dem i år. Hvad str tyl bruger du. Min udfordring er at de bliver store og flyder lidt ud. Syntes ikke de bliver sådan rigtig sprøde. Tænkte om det kunne være tyl str.

    • Hej, tak for det.
      Jeg har ikke målt min tyl. Det får jeg lige gjort ved lejlighed 🙂
      Min dej er ret fast – tror der er det der gør det 🙂