Sund snickerskage…

sund snickerskage Som tidligere nævnt, så er min kæreste en ægte chokolade-elsker, så selvfølgelig var han med på idéen ( det er ham der har lavet min chokoladekage). Jeg har forsøgt at bruge naturlige og let-tilgængelige ingredienser. Kagen er meget lækker og smager meget syndigt. Jeg fik ihvertfald, som altid, spist for meget. Det er ikke sidste gang denne bliver bagt. Den er nem at lave, har en god konsistens og smager skønt.

Jeg har altid ret svært ved at angive ‘antal personer’ til mine kager. Men denne er lavet i et lille aflangt fad og der kommer ca. 5 stykker ud af den.

OPSKRIFT PÅ SNICKERSKAGE ( 4-5 peroner):

Bunden

150g dadler – jeg bruger tørrede

100g mandler

1 vanillestang

2 æg

1 spsk kokosfibre (jeg anvender dem fra urtekram. Prøv evt. med havregryn eller lidt grovmel, hvis du ikke har kokosfibre)

15 g kakaosmør / kokosolie / smør

Topping

2 store spsk (med top) peanutbutter

25g kokosolie / smør

1 tsk honning / agavesirup

lidt salt

50g chokolade – smeltet

hakkede usaltede peanuts

Fremgangsmåde:

  1. Blend mandlerne til mel og blend bagefter dadlerne i en minihakker.
  2. Bland de hakkede dadler, mandler, vanille, æg, kakaosmør og kokosfibre sammen.
  3. Kom i en form med bagepapir. Bag ved 160grader i 30 minutter.

Imens laves fyldet

  1. Kom peanutbutter, honning, kokosolie og salt i en gryde. Varm det op ved middelvarme, så det bliver lidt flydende.
  2. Når kagen er færdig, så kom peanutbutter-toppingen og de hakkede peanuts over kagen. Sæt på køl.
  3. Når kagen er kølet af og toppingen stivnet en smule, overhældes den med smeltet chokolade.

Velbekomme!  
sund snickerskage sund snickerskage

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

28 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    • Jeg har heller aldrig været vild med snickers-baren, men kan nu ret godt lide snickers kage;-) Synes da du skal afprøve den!

  1. Mums! Dejligt med en kage med naturlige og gode ingredienser, som ser så “smovset” ud! Den vil jeg bestemt prøve! 🙂

    • Jeg synes da helt sikkert at du skal prøve den! Og dejligt med endnu en der er til naturlige ingredienser 🙂

  2. Ej, hvor er jeg glad for at du postede opskriften. Mine tænder har jo løbet i vand siden du smed et billede på insta! Jeg er selv kæmpe chokolade og peanutbutter elsker og kan seriøst ikke forestille mig en mere lækker kage .- og så endda med ingredienser der er nærende, jeg er fan! 😀

    Den skal helt sikkert prøves, og jeg kommer sten stikkert også til at spise alt for meget af den 😉

    Anna

  3. Hvor ser de bare gode ud! Jeg er ikke selv så vild med snickers, men har en veninde der virkelig elsker dem, så tror jeg vil prøve at lave dem næste gang hun kommer på besøg – kan være jeg bliver omvendt 😉

  4. Årh de ser lækre ud!! Har planer om at lave dem imorgen eftermiddag 🙂 Ved du noget om hvordan energi/kcal indholdet i den
    er? 😉

  5. Den smager mega godt.
    Jeg havde ikke kokosfibre med brugte halvt fiberhusk til bagning og halvt rismel – det fungerer rigtig godt, og så er jeg lidt doven, så da blandingen til topping var lun, hakkede jeg chokoladen og smeltede den direkte heri – det giver et fint nougat look på toppen, og så sparede jeg en arbejdsgang :0)

  6. Super lækker og crispy kage! Min bund blev lidt klisteret men måske jeg har bagt den forkert?.
    Er det varmluft 160 grader eller alm ovn?

    • Hej Lenette! Som jeg husker den, så må den gerne være lidt klistret:-) Jeg bager ved alm ovn, med mindre andet er oplyst. Jeg håber kagen smagte dig alligevel. God søndag!

  7. Hej.
    Den ser lækker ud kagen ! 🙂 hvor mange usaltede peanuts skal man bruge?

  8. Hej Stinna!
    Jeg er gået sådan lidt Januar amok og elsker at læse dine opskrifter. Elsker kage og chokolade og kan se at du i mange opsktifter bruger kokosolie og peanutbutter, hvilke “mærke” vil du her anbefale? 🙂 God aften!

    • Hej!
      Mange tak for din søde kommentar – skønt at du kan bruge mine opskrifter. Jeg bruger oftest Urtekrams kokosolie. Men egentligt skal du bare have fat i en jomfru kokosolie. Af peanutbutter bruger jeg en øko variant, uden tilsat sukker. De har den i REMA1000 til ca. 20 kr 🙂 Håber du får bagt nogle lækre kager!

      • Jeg skal vist lige en tur i REMA1000! Tak for dit svar, så er det bare i gang 🙂

        • Det lyder da som en god idé! Jeg spiser peanutbutter med en ske, så hvis du også er vild med det, så køb to glas 😉

  9. Den her kage må jeg bage en dag! Hvilket mærke vil du anbefale at købe kokosolie og peanutbutter i? God aften 🙂

  10. Hej! Jeg vil rigtig gerne prøve kagen, men har ingen blender – kan jeg hakke det meget småt eller skal jeg opgive på forhånd? 🙁 Synes den ser så dejlig ud!

  11. Hej
    Denne opskrift ser virkelig lækker ud. Har du prøvet at fryse kagen? Jeg er ikke så god til at nøjes med et stykke, så bruger tit at få resten gemt af vejen hurtigst muligt, og så er det jo også rart med noget til en anden god gang:-)