Rabarbercrumble med havregryn er en utrolig lækker og nem crumble. Den er sød, let syrlig og virkelig nem at lave. Perfekt til sommerens gæster.

Opskrift på rabarbercrumble med havregryn
Jeg elsker rabarbercrumble! Det er nok faktisk min yndlingskage (eller i hvert fald én af dem). Normalt kommer jeg gerne marcipan i min crumble. Men her har jeg udviklet en opskrift på crumble med havregryn, som alligevel smager helt fantastisk lækkert! Havregrynene giver nemlig en skøn smag til de skønne rabarber. Spis den som den er – eller server den med creme fraiche eller flødeskum til.

Rabarbercrumble med havregryn
(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)
Ingredienser
Rabarber
- 500 g rabarber (gerne tynde og røde)
- 100 g sukker
- 2 tsk. vaniljesukker
- 1 tsk. maizena
Crumble
- 100 g smør
- 50 g hvedemel
- 150 g sukker
- 50 g brun farin
- 125 g havregryn
- 1 knivspids bagepulver
- 1 stk. æg
Sådan gør du
- Start med at tænde ovnen på 180 grader (over-og undervarme).
Rabarber
- Vask rabarber grundigt. Snit rabarber i tynde skiver og kom dem i et tærtefad.
- Bland sukker, vaniljesukker og maizena sammen. Fordel det over rabarberne og vend det sammen.
Crumble
- I en skål blandes alle ingredienserne. Bland det godt sammen – det er nemmest at bruge hænderne.
- Fordel dejen i klumper over rabarberne.
- Bages midt i ovnen i cirka 35-40 minutter. Hvis den bliver for mørk, kan du komme et stykke staniol over. Toppen skal være gylden.
- Der kan godt være en del væske, lige når den tages ud af ovnen. Dette stivner når den køler ned.
- Serveres med creme fraiche til.
Tips

Du er også meget velkommen til at følge med på min Instagram, hvor jeg deler endnu flere madbilleder.







