Knækbrød med kikærter er knasende sprøde knækbrød, hvor en del af dejen består af fintblendede kikærter.

Opskrift på knækbrød
Denne opskrift på knækbrød er lavet med forskellige kerner, mel, olie og kikærter. Kikærterne i knækbrødene kan ikke smages – men hvis du har en rest kikærter til overs, kan de nemt bruges heri.

Bønne knækbrød
(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)
Ingredienser
- 230 g kikærter fra dåse
- 4 dl kerner ((fx solsikkekerner, hørfrø, græskarkerner og sesamfrø))
- 2 dl hvedemel
- 1 dl fuldkornshvedemel ((fx hvid hvede))
- 2 dl koldt vand
- ½ dl olivenolie
- 1 tsk. groft salt + drys på toppen
- 1 tsk. bagepulver
Sådan gør du
- Start med at tænde ovnen på 175 grader varmluft.
- Hæld vandet fra dåsen med kikærter og skyl dem grundigt.
- Kom kikærterne og 1-2 dl vand i en minihakker eller foodprocessor. Blend til kikærterne er fintblendende. Kom indholdet i en skål.
- Tilsæt resten af ingredienserne til skålen.
- Beklæd en bageplade med bagepapir. Kom dejen på bagepapiret og kom et stykke bagepapir over. Rul dejen ud med en kagerulle eller brug hænderne. Dejen må ikke være for tyk. Drys med lidt groft salt.
- Skær dejen i tern og bag knækbrødene midt i ovnen til de er gyldne. De bliver sprøde, når de kommer ud af ovnen. Sørg dog for at de er helt gennembagte. Hvis de har fået for lidt, kan du sætte dem ind igen.
- Lad knækbrødene køle helt af, inden de spises med smør på. Opbevar dem i en lufttæt beholder.
Tips
Bagværk med bønner
Som vegetar er jeg vant til at spise mange bønner og kikærter. Jeg bruger meget bønner i mange forskellige opskrifter – og også i bagværk. Prøv også gerne mine boller med bønner eller min kage med kikærter – eller mine cookiedoughkugler med kikærter.

Du er også meget velkommen til at følge med på min Instagramprofil, hvor jeg deler endnu flere madbilleder og madoplevelser.








De smager SÅ godt!
De drillede mig en del, først var de svære at rulle/trykke ordentligt ud, og derefter var de ikke meget for at blive sprøde! Jeg endte med at give dem meget længere tid. Jeg ved ikke, om dejen var for tyk eller om min ovn var dum… Men til sidst blev de meget vellykkede <3
Hej, tak for det! Øv at de drillede, men dejligt at de alligevel blev gode 🙂
Hej Stinna 🙂
Jeg vil prøve denne opskrift – lyder lækkert og sundt.
Hvis man godt kan bruge væsken fra kikærtedåsen, hvorfor står der så altid at kikærterne skal skylles grundigt?
De bedste weekendhilsner/Suzanne
Hvor dejligt at høre.
Det er kun fordi, at væsken kan have en lidt speciel smag. Men du behøver ikke at skylle dem, det er smag og behag 🙂