Kinder-brownie – lækker brownie med kinder

Kinder-brownie - lækker brownie med kinder

Kinder-brownie – lækker brownie med kinder. Da min niece og jeg havde inviteret hele familien til vores fødselsdag i søndags, havde jeg bagt denne kinderbrownie. Min niece og jeg er begge helt vilde med kinderchokolade og det er især altid chokobons, som vi spiser sammen når vi rigtigt skal hygge os.

Denne kinderbrownie er på ingen måde en sundere kage – men en kage der er virkelig lækker og smager som kinder – og så er den så fyldig i smagen, at man blot kan spise ét lille stykke. Opskriften på kagen har jeg ikke selv fundet på, men fundet hos den meget dygtige finske kageblogger Liisa Westerberg.  Liisa har været så sød at give mig lov til at dele opskriften med jer herinde på dansk, fordi hendes egen opskrift kun findes på finsk (og den er ret svær at oversætte!). Kagen blev taget virkelig godt imod og selv min kærestes mormor var vild med den.

Kagen består af en skøn brownie, som er toppet med en creme lavet af kondenseret mælk, flormelis, vaniljesukker og smør. Ovenpå har jeg kommet mælkechokolade, hvid chokolade og stykker af kinderchokolade – mums!

Liisas version kommer herunder, hvor jeg har lavet et par få rettelser. Jeg ved ikke om kagen er helt korrekt oversat, men kagen blev god. Det kan anbefale at lave den dagen før servering, så er brownies ekstra lækker.

Kinder-brownie - lækker brownie med kinder

Vær den første til at bedømme!
Antal: 6 personer

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Ingredienser

Bunden:

  • 100 g mørk chokolade
  • 100 g smør (saltet)
  • 2 stk. æg
  • 1 dl brun farin
  • 1 dl sukker
  • én knivspids salt
  • 2 dl hvedemel (vi brugte en glutenfri meltype fra Finax)
  • 1 tsk. bagepulver
  • 2 spsk. kakaopulver (det tilsatte jeg for at gøre dejen ekstra mørk)

Topping:

  • 150 g smør (blødt)
  • 2 dl flormelis
  • 2 tsk. vaniljesukker
  • ½ stk. dåse kondenseret mælk (omkring 200 gram)
  • 100 g mælkechokolade
  • 50-100 g hvid chokolade
  • 1 pose kinder chokobons til pynt.

Sådan gør du

  • Start med at tænde ovnen på 175 grader (ikke varmluft).
  • Kom bagepapir i en form på ca. 20x30 cm.
  • Nu skal kagen bages. Smelt smør og chokolade sammen i en gryde ved lav varme.
  • Pisk æg og begge typer sukker til let skum.
  • Hæld chokoladeblandingen over i æggeblandingen. Rør det forsigtigt rundt.
  • I en skål blandes mel, bagepulver og salt. Hæld det over i skålen til de andre ingredienser og rør det rundt.
  • Hæld dejen i bageformen og kom den i ovnen.
  • Kagen bages i ca. 20 minutter, til kanten af kagen føles bagt, men centeret af kagen stadig føles blødt (Liisa beskriver det som lidt dej-agtigt).
  • Tag kagen ud af ovnen og lad kagen køle helt af, før toppingen laves.
  • Stuetempereret smør (blødt smør) piskes med en elpisker. Tilsæt flormelis, vaniljesukker og fortsæt med at piske lidt. Tilsæt så kondenseret mælk og pisk det jævnt.
  • Kom toppingen på den afkølede kage.
  • Sæt kagen i fryseren i et par minutter.
  • Imens smeltes chokoladen over vandbad. Tag den kolde kage ud af fryseren og påfør chokoladen i et ønsket mønster - top kagen med pynt. Hvis kagen ikke spises med det samme, pakkes den godt ind og sættes i køleskabet til dagen efter.
  • Kniven kan opvarmes en smule inden kagen skæres, for at få flottere stykker.
  • Velbekomme!
Hvad synes du om opskriften?
Vær den første til at bedømme!

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Hvis du ønsker at se andre flotte kager, så besøg gerne Liisas blog. Opskrifterne kan oversættes i Google Translate, selvom man stadig skal gætte sig en smule til ingredienserne.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

8 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Kan kagen ikke sagtens bages dagen inden – og så laver man toppingen på selve dagen?

  2. Jeg har lige bagt den og kommet topping på. Det er dog flydende – sådan glasur konsistens. Er det meningen?