Juleboller med risengrød – risengrødsboller

Juleboller med risengrød - risengrødsboller

Boller med risengrød – eller risengrødsboller. En sjælden gang imellem har vi en rest risengrød til overs herhjemme. Det sker ikke så ofte, for jeg er virkelig vild med risengrød og spiser det også gerne koldt dagen efter. Men nogle gange har vi alligevel lavet så meget, at vi normalt laver klatkager dagen efter. Da jeg sidst lavede risengrød havde jeg lidt til overs og da jeg stod og skulle bage boller, valgte jeg at tilsætte risengrød til dejen. Det gav nogle skønne julede boller, fyldt med smag. Risengrøden bidrog til, at bollerne slet ikke var tørre.

Risengrødsboller

Bollerne her er hverken grove eller med kerner. De er lavet af risengrød og hvedemel og smager skønt julet. Jeg har tilsat kardemomme og kanel, som også giver en dejlig smag af jul.

Opskrift med rest af risengrød

Da jeg skulle igang med at bage disse boller med risengrød blev jeg nysgerrig på, om andre mon havde fået samme idé. Og sørme så – så derfor lurede jeg lidt i den anden opskrift og blev inspireret deraf.

Min variant er lavet med lidt mindre mel, så min dej er meget klistret. Det gør at bollerne ikke skal æltes, men istedet bare klattes ud med en ske. Hvis du ønsker fine runde boller, så tilsæt mere mel til opskriften – men pas på med at komme for meget mel i, det kan give tørre og kedelige boller.

Jeg kom straks bollerne i fryseren da de var kølet ned. Så er der til lækre risengrødsboller til de dage, hvor vi herhjemme trænger til noget lidt sødt og julet. Jeg glæder mig også til at servere dem for mine gæster her i december.

Juleboller med risengrød

Vær den første til at bedømme!
Antal: 12

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 20 minutter
Tilb. tid 20 minutter
Hævetid 1 time
Samlet tid 40 minutter

Ingredienser

  • 25 g gær
  • 5 dl lunkent vand
  • 2 tsk. kanel
  • 1 tsk. kardemomme
  • 1 tsk salt (groft)
  • 2 æg
  • 1 spsk. rørsukker
  • 350 g risengrød
  • 13-14 dl hvedemel

Pensling

  • 1 æg

Sådan gør du

  • Kom gær og lunkent vand i en skål. Rør godt i det, så gæren opløses.
  • Tilsæt kanel, kardemomme, salt, æg, rørsukker og risengrød. Rør det rundt. Jeg brugte min bagemaskine til denne opskrift. 
  • Tilsæt nu mel lidt ad gangen. Jeg brugte 13 dl hvedemel min min dej var klistret og blank. Ønsker du en dej der skal kunne formes, tilsæt da mere mel. 
  • Ælt dejen i 5-8 minutter på fuld hastighed til den bliver blank. 
  • Kom et viskestykke over dejen og lad den hæve 1 time et lunt sted.
  • Tænd ovnen på 225 grader (ikke varmluft). Lad en bageplade (eller bagestål) blive i midten af ovnen. 
  • Når bollerne er hævet placeres de med en ske på en bageplade beklædt med bagepapir. Det er nemmest hvis bagepladen vender med bunden opad, så er det nemmest at få bagepapiret over på den varme bageplade i ovnen. 
  • Pisk ægget sammen og pensel bollerne forsigtigt med æg.
  • Åben nu ovnen og træk forsigtigt bagepapiret over på den varme bageplade. 
  • Skru ovnen ned på 200 grader.
  • Bag bollerne til de er gyldne og lyder hule under bunden. 
  • Smager skønt med smør og marmelade på. Velbekomme.
Hvad synes du om opskriften?
Vær den første til at bedømme!

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!
Juleboller med risengrød - risengrødsboller

Hvis du har en rest risengrød tilbage, så prøv også disse to opskrifter:

Skønne klatkager med citron (mælkefri)

Klatkagevafler – risengrødsvafler

Juleboller med risengrød - risengrødsboller
Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej Stinna
    Jeg har sat mig for at jeg skal prøve din opskrift på juleboller med risengrød, men kan du fortælle mig om jeg kna lave dem koldthævede, evt blot ved at halvere mængden af gær? OG kan man mon få samme lækre resultat som dig uden en maskine at køre dejen på?
    Dbh. Pia