Gulerodsbrud

Gulerodsbrud er bløde boller med gulerødder, solsikkekerner, smør og æg. Denne opskrift på gulerodsbrud er ligeså god, som gulerodsbruddene fra Salling Bageren. De er bløde, luftige og har den skønneste smag.

Gulerodsbrud

Opskrift på gulerodsbrud

Det er (næsten) ikke muligt at være fra Aarhus, uden at kende Salling bagerens gulerodsbrud. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange af de gulerodsbrud jeg har spist gennem mit liv. Som lille var det min søster og jeg der altid fik ét smurt gulerodsbrud hver – og jeg køber dem stadig. Der er kun én ting der slår Sallings gulerodsbrud – og det er hjemmelavede gulerodsbrud. De er bløde, lækre og fyldt med smag.

De bedste boller med gulerødder

Jeg vil vove at påstå, at det her er de bedste gulerodsbrud jeg har smagt. Opskriften har jeg fra min moster, som eftersigende har den fra Salling. Jeg har dog lavet lidt om på opskriften, så de passer til min smag. Gulerodsbruddene er ganske nemme at lave, selvom fremgangsmåden er lidt speciel.

Gulerodsbrud

Gulerodsbrud

4,66 fra 20 bedømmelser
Bløde og lækre gulerodsbrud. Opskriften rækker til 14-18 stk., alt efter hvor store du laver dem.
Antal: 16 stk.

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 20 minutter
Tilb. tid 15 minutter
Hævetid 1 time 15 minutter

Ingredienser

  • 50 g gær
  • 5 dl lunkent vand
  • 50 g sukker
  • 100 g smeltet smør ((skal være afkølet))
  • 1 stk. æg
  • 2 tsk. groft salt
  • 1 kg hvedemel ((gerne med % indhold på 12-12,5%))

Fyld

  • 200 g groftrevne gulerødder
  • 2 stk. æg
  • 100 g solsikkekerner

Sådan gør du

Dej

  • Opløs gær i lunkent vand. Jeg bruger min røremaskine.
  • Tilsæt sukker og smeltet smør. Tilsæt nu æg, salt og hvedemel. Hvedemel skal i lidt ad gangen. Dejen skal være blød og klistret – endelig ikke tør, men heller ikke flydende.
  • Ælt dejen i cirka 7-10 minutter på røremaskine. Sæt dejen et lunt sted og kom et fugtigt viskestykke over skålen. Lad dejen hæve 45 minutter.

Bagning

  • Skræl gulerødderne og riv dem groft.
  • Når dejen har hævet, vendes dejen ud på et bord med en smule hvedemel.
  • Lav en fordybning i dejen i midten, hvori du kommer gulerødderne, solsikkekernerne og æggene i.
  • Fold dejen op omkring fyldet, så det er lukket inde.
  • Hak nu i dejen. Gerne med en dej-skærer eller en kniv. Hak og fold dejen, så fyldet fordeles og dejen bliver delt i små stykker.
  • Del dejen i 14-18 stykker og placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Du skal endelig ikke forme bollerne – det er meningen, at de består af små stykker. På den måde bliver de til gulerodsbrud og ikke gulerodsboller.
  • Tænd ovnen på 225 grader.
  • Lad bollerne hæve under et fugtigt viskestykke i 30 minutter, mens ovnen varmer.
  • Bag gulerodsbruddene midt i ovnen i 12-15 minutter. Hold øje med dem. De skal være gyldne og bløde.
  • Spises lune med smør på. Velbekomme.
Hvad synes du om opskriften?
4,66 fra 20 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Grove gulerodsbrud

Hvis du er på udkig efter boller med fuldkorn, så kan jeg anbefale mine grove gulerodsbrud (måske sunde gulerodsbrud). Ellers tror jeg sagtens, at en smule af melet i denne opskrift kan erstattes af groft mel. Ellers kan jeg også anbefale mine grove gulerodsboller.

Gulerodsbrud med olie eller smør

I denne opskrift har jeg brugt smør, da jeg elsker smagen af hvid gærdej med smør i. Du kan sikkerts sagtens erstatte med olie, men jeg har ikke forsøgt. Hvis du forsøger, så vil jeg anbefale at bruge en smagsneutral olie. Olivenolie kan godt smage kraftigt.

Frysning af gulerodsbruddene

Gulerodsbruddene kan sagtens fryses. Jeg fryser dem lige når de er bagt og stadig er lune. Så er de gode, når de bliver tøet op igen.

Gulerodsbrud
Gulerodsbrud

Følger du med på Instagram? Ellers er du meget velkommen.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

50 kommentarer

4,66 from 20 votes (3 ratings without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. 5 stars
    De lækreste gulerodsbrud jeg har smagt! Det bliver helt sikkert denne opskrift jeg vil bruge fremover.

    • 5 stars
      Nu har jeg lavet dine brud utallige gange, så det er vist på sin plads at jeg skriver en kommentar.
      De er fantastiske!!! Perfekt til søndag morgen, i madpakken med salat laks og rygeost, eller med pesto, serrano skinke, ruccola og parmesanost ❤️ eller aftenskaffen med ost.

  2. 5 stars
    Det er de bedste gulerodsbrud, jeg til dato har bagt <3
    Jeg brugte den oplyste mængde mel (og det passede rigtig fin – det gør det ikke altid i alle opskrifter, og melmærke, "vind & vejr" kan måske også spille ind), dog valgte jeg at udskifte 1/4 af hvedemelen med grahamsmel blot for at få lidt mere fuldkorn i gulerodsbruddet. Det fungerede også rigtig fint.
    Det bliver med garanti en opskrift, som jeg vender tilbage til 😉

  3. Elsker disse gulerodsbrud, har lavet den mange gange efterhånden. De er så lækre, svampede og luftige, lige som et brud efter min mening skal være! 🙂

    Jeg har planer om at bage dem til min datters 1 års fødselsdag så hun kan dele dem ud i vuggestuen, dog anbefaler man ikke at give for mange solsikkekerner til børn, så overvejede om man mon kunne skifte solsikke kernerne ud med græskarkerner? Evt. hakkede græskarkerner. Har du nogen erfaring med det? 🙂

  4. Der står både æg i med pkt 2 under dej og så igen sammen med gulerødder og solsikkekerner. Jeg er lidt forvirret Skal der bruges ét æg begge steder? På billedet er der to blommer med gulerødder og kerner, men skulle der så have stået 3 æg, hvis der også skal bruges i pkt 2?

  5. 5 stars
    Bedste gulerodsbrud ever. Er igang med at bage dem for 117. gang (ca ). Jeg sætter 2 plader ind på én gang og skruer derfor lidt ned for varmen, da jeg bruger varmluft. Der står ikke i opskriften om det er varmluft el alm ovn?

    • Ej hvor dejligt, tak for tilbagemeldingen 🙂

      Jeg bager dem ved almindelig ovn – men de kan sagtens bages ved varmluft også 🙂

  6. 5 stars
    Hej Stinna
    Tak for at dele din opskrift. De smager SÅ lækkert!
    Min “go to” opskrift til ungerne, når de kommer hjem fra skole. De elsker dem.
    mvh Maja

  7. Fantastiske gulerodsbrud. Jeg lavede dem med rapsolie, det smager rigtigt fint.

  8. 5 stars
    De aller bedste boller eller brud jeg har prøvet, dejlig bløde og elsket af familjen

  9. 5 stars
    Allerbedste opskrift på gulerodsbrud, som jeg har lavet masser af gange. Har ALTID nogle i fryseren. De er så nemme at smide i microovnen direkte fra fryseren, og smager som nybagte. . Lige et lille problem: Når bollerne er færdige med at hæve med et fugtigt viskestykke over, har jeg problemer med at dejen hænger i viskestykket, selvom jeg har drysset bollerne lidt med mel på toppen. Har du et godt trick?

    • Åh hvor dejligt! Tak 🙂
      Jeg bruger nogle gange en opklippet frysepose under viskestykket. Har du prøvet det?

    • Hej, det har jeg desværre ikke forsøgt mig med 🙂 men det tror jeg sagtens, hvis du bruger mindre gær.

  10. 5 stars
    Virkelig nogle gode brud nem opskrift og de er bare lækre.
    Det var min første gang jeg har lavet brud, så var overraskende over hvor nemt det var at lave dem.
    Kan varmt anbefales

  11. 5 stars
    Altså, jeg har brugt den her opskrift i i nooogle år nu og de er de bedste til dags dato!!!! Laver altid dobbel portion, da de ellers ryger for hurtigt!

  12. 5 stars
    Sygt gode Gulerodsbrud, og så er de SÅ nemme at bage igen og igen og igennnnn⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

  13. En virkelig god opskrift. Jeg har bagt dem flere gange, hvor jeg har fulgt opskriften.
    I dag passede det, at de skulle langtidshæve, så jeg brugte 30 g gær og lod dejen stå køligt i 7 timer.
    Resultatet var fint – som det plejer. Tak for en god opskrift!

  14. Tak for en SKØN opskrift!
    Hvordan tøer / varmer du dem, når du tager dem fra frost? Jeg skal bage en portion på forskud som skal varmes op på min fødselsdag, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst gør, så de bevarer deres lækre nybagte konsistens?

    • Hej, jeg fryser dem ned nybagte og så luner jeg dem bare direkte fra frost ved 200 grader varmluft til de er lune 🙂

  15. 5 stars
    Ang dit svar til Ellen mht opvarmning fra frost. Jeg tager dem direkte op af fryseren og lægger dem i microovnen. 1/2 min på den ene side og 15 sekunder på den anden. Så er de gemmenvarme og som friskbagte. Det er da nemt

  16. 2 stars
    De bliver desværre tørre med det samme.
    De smager godt når de LIGE er kommet ud af ovnen. Men dagen efter er de knastørre.
    Det er 2. Gang jeg forsøger at bage dem. De ser så flotte ud, men jeg vil ikke være bekendt at tage dem med til andre pga tørheden.
    Gør jeg noget forkert?

    • Tak 🙂
      Jeg fryser altid bagværk (med gærdej) ned, da det ofte er tørt dagen efter. Så varmer jeg dem i ovn eller mikroovn 🙂

  17. Hejsa hvor længe kan bollerne holde sig gode, hvis ikke de kommer i fryserne