Fastelavnsboller med creme og remonce

Fastelavnsboller med creme og remonce. Lækre, bløde og søde boller. Jeg elsker virkelig en god fastelavnsbolle og det skal allerhelst være disse gammeldags fastelavnsboller fyldt med creme og marcipan-remonce. De er bløde, smager helt fantastisk og så er de bestemt ikke tørre. Der er næsten ikke noget værre, end en tør fastelavnsbolle. Derfor har jeg også sørget for rigeligt med fyld i min version.

Opskrift på fastelavnsboller

De var nemme at lave, fyldet flød kun lidt ud i én af dem og så blev de lynhurtigt spist herhjemme -det må være et godt tegn. Tricket på at beholde fyldet inde i fastelavnsbollen handler om måden man folder dem på, det har jeg beskrevet bedre nede i fremgangsmåden. Hvis du vil gøre din fastelavnsbolle ekstra lækker, så prøv med et stykke chokolade (fx kinder) i. Det smelter og giver en virkelig lækker smag.

Jeg kunne godt arbejde lidt mere med glasuren, det gik lidt hurtigt. Men jeg lover at det smager skønt alligevel. Opskriften herunder rækker til cirka 15 stk.

Nu til opskriften på fastelavnsbolle med creme:

Fastelavnsboller med creme

Fastelavnsboller med creme og remonce

4,85 fra 13 bedømmelser
Antal: 15 stk.

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 20 minutter
Tilb. tid 20 minutter
Hævetid 1 time 45 minutter

Ingredienser

Dejen

  • 25 g gær
  • 1,5 dl mælk (fx letmælk eller sødmælk)
  • 100 g blødt smør
  • 2 stk. æg
  • 1 tsk. kardemomme, stødt
  • 3 spsk. rørsukker
  • 500 g hvedemel
  • lidt salt

Creme

  • 3 dl mælk (letmælk eller sødmælk)
  • 1/2-1 stk. vaniljestang (eller 1/2 tsk. ren vaniljepulver)
  • 3 stk. æggeblommer
  • 25 g maizena
  • 50 g rørsukker

Remonce

  • 60 g marcipan
  • 25 g smør, blødt
  • 1 spsk. rørsukker

Pensling

  • 1 stk. sammenpisket æg

Topping

  • glasur eller smeltet chokolade

Sådan gør du

Creme

  • Start med at lave cremen, så den kan køles helt af inden den skal i bollerne.
  • I en gryde varmes mælk sammen med vanilje. Varm det op til lige inden det koger.
    Pisk sukker, æggeblommer og maizena i en skål.
  • I en skål piskes æg, sukker og maizena godt sammen.
  • Hæld forsigtigt den varme mælk ned i skålen under piskning. Herefter hældes hele blandingen tilbage i gryden. Varm gryden op ved middel varme under omrøring – bliv ved med at røre, til cremen tykner. Herefter koges cremen i et par minutter under konstant omrøring.
  • Kom den varme creme i en flad skål. Dæk skålen med film – det skal helt tæt på cremen, så der ikke dannes skind på cremen. Sæt cremen i køleskabet mens dejen laves.

Dejen

  • Lun mælken i en gryde – den skal blot være lillefingervarm. Rør gæren ud i mælken.
  • Tilsæt blødt smør, æg, sukker, salt og kardemomme.
  • Tilsæt nu hvedemel (gem en lille smule, der er forskel på hvor meget mel der skal til, alt efter meltype). Rør gerne dejen på en røremaskine og lad den køre, til dejen slipper skålens kanter.
  • Stil nu dejen et lunt sted og lad den hæve en time.

Remonce

  • Bland marcipan, blødt smør og sukker i en skål. Bland det godt sammen med en gaffel.

Samling og bagning

  • Efter at dejen har hævet til dobbeltstørrelse, er det tid til at rulle den ud. Rul dejen ud til en stor firkant og skær derefter 15 firkanter af dejen. Jeg kommer ikke mel på bordet, da de så kan risikere at blive tørre og svære at samle. Hvis dejen klistrer, så brug i stedet en lille smule smagsneutral olie.
  • Placer 1 spsk. kagecreme og 1 tsk. remonce på hver firkant. Du kan også komme lidt nougat eller chokolade i.
  • Tag enderne og saml dem på midten, så fyldet lukkes inde. Sørg for at gøre dette ved alle siderne, så alle huller lukkes.
  • Placer bollerne med lukningen nedaf og lad dem hæve et lunt sted i 45 minutter med et stykke film over.
  • Pensl bollerne med sammenpisket æg.
  • Bollerne bages i en forvarmet ovn ved 200 grader i cirka 12 minutter – hold øje med dem, der er forskel på ovnes styrke.
  • Når bollerne er afkølet pyntes de med glasur og spises.

Tips

Tip: Du kan sagtens lave dobbelt portion af marcipan-remoncen. 
Hvad synes du om opskriften?
4,85 fra 13 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Gammeldags fastelavnsbolle

Selvom en fastelavnsbolle med flødeskum og vandbakkelsesdej også smager skønt, så er disse fastelavnsboller med vaniljecreme og marcipanremonce mine klare favoritter. Kom også gerne et lille stykke nougat eller chokolade i (prøv med Kinder Maxi – det er så godt) – det smager også skønt.

Få fyldet til at blive i fastelavnsbollen

Har vi ikke alle prøvet, at fyldet ryger ud af fastelavnsbollen? Med denne opskrift har jeg kun oplevet, at fyldet bliver i fastelavnsbollen. Men her er der lidt tips til, hvordan du kan få fyldet til at blive i bollen:

  • Dejen må ikke være for tør, så kan det være svært at samle den ordentligt. Dejen skal være fedtet, men uden at hænge fast på dine hænder. Undgå derfor mel på bordet når du ruller dem ud. Hvis dejen er for klistret, kan du i stedte komme en smule olie på bordpladen.
  • Sørg for at lukke dem grundigt. Der må ikke være revner, hvor fyldet kan ryge ud af. Sørg dog samtidigt for, at du ikke prikker hul øverst på fastelavnsbollen mens du lukker bunden.
  • Sørg for ikke at trække al dejen om til lukningen, så bollerne bliver for tynde på den øverste side. Så har de nemmere ved at revne.
  • For store stykker chokplade kan prikke hul i dejen – så pas på med dette.

Hvis I har andre gode råd, så kom endelig med dem herunder.

For tyk kagecreme?

Hvis din kagecreme er blevet for tyk, kan du komme 1 spsk. piskefløde i og piske det godt sammen.

Klumper i kagecreme

Hvis din kagecreme er blevet lidt klumpet, kan du enten komme den gennem en si – eller blende den i en blender. Tilsæt evt. 1 spsk. piskefløde, hvis du blender den.

Mælkefri fastelavnsboller

Kan de laves uden mælkeprodukter? Det kan du tro! En læser har nemlig tippet mig om, at disse fastelavnsboller også kan laves uden mælk. Du kan skifte mælk ud med havremælk (havredrik) og smør ud med Naturli’ blok. Så er der lækre fastelavnsboller til jer, som ikke tåler mælkeprodukter (eller er mælkeallergikere).

Fastelavsboller med creme og remonce

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag. Du er også velkommen til at skrive en kommentar herunder, hvis du har spørgsmål eller feedback til opskriften. Hvis du laver min mad, vil jeg elske at se et billede af det på instagram.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

26 kommentarer

4,85 from 13 votes (6 ratings without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. 5 stars
    Har i dag lavet dine fastelavnsboller og de er intet mindre end fantastiske! Helt perfekte på sådan en våd og kold dag!
    Tusind tak for dine lækre opskrifter! 🙂

  2. Hej Stinna, fantastisk opskrift!
    Hvis man nu ikke får spist alle fastelavnsbollerne på samme dag de er bagt, hvordan opbevares de så bedst?

  3. Så fik jeg også prøvet dem… de er fantastiske, ville gerne vise dem, men man kan jo ikke ligge billeder op her?

  4. 5 stars
    Fantastisk opskrift. Det er ikke sidste gang jeg bruger den. Lækker dej at arbejde med. Og intet fyld røg ud!

  5. 5 stars
    Super gode fastelavnsboller, de er lige kommet ud af ovnen – uhmm. Bollen er fantastisk lækker og fyldet gør dem endnu bedre. Intet fyld flød ud. Jeg skal prøve at fryse dem, for lidt for mange at spise bare os to….

  6. Kan de spises dagen efter de er bagt (læs er de stadig lækre) dagen efter? Eller er det bedst at fryse dem ned?
    Mvh Pernille der skal bage en pokkers masse fastelavnsboller til fastelavn. 🙂

  7. 5 stars
    Mums, virkelig gode. Tak for opskrift. Fylder blev heldigvis i bollerne, som jeg lavede en smule mindre – dog stadig samme tid i ovnen. Så lækre at jeg ikke kunne vente med at smage… nu glæder jeg mig til endnu en bolle – afkølet og med glasur.

  8. Skal der 2 æg i dejen, eller skal det forstås som 1 æg til dejen og 1 æg til pensling?

  9. 5 stars
    Nem og lækker opskrift, masser er fyld og den eneste gang nogensinde, hvor alt fyldet er blevet i bollerne! Lækkert med tips til variationer i fyldet.