Chokolade-rødbede muffins

DSC00268

Det er ved at være lidt tid siden, at jeg postede disse på instagram. Men derfor skal I ikke snydes for opskriften, for disse rødbede muffins smager så godt. Herhjemme er min kæreste min opskrift-tester – han er kritisk og er vant til lækker chokoladekage. Disse muffins blev godkendt og de forsvandt virkelig hurtigt fra vores køleskab.

Jeg håber I vil kunne lide dem. Jeg er igang med at forberede jule-lækkerier, men jeg tror ikke jeg kan nå at bage alle de ting, som er på min to-bake liste. Hvad med jer, hvad skal I bage til jul?

Opskrift på chokolade-rødbede muffins (ca. 10 stk)

60g dadler (tørrede)

4 æg

2 tsk smeltet kokosolie

70g mørk chokolade

3 spsk kakaopulver

1 tsk vanillepulver

130g hakket /fint revet rødbede

50g mandler

60g havregryn

  1. Smelt chokoladen.
  2. Riv rødbeden fint. Jeg brugte min minihakker til dette.
  3. Blend mandler, havregryn, olie og dadler. Blend lidt og kom herefter æg i og blend det sammen.
  4. Bland alle ingredienserne sammen.
  5. Kom i forme. Bag dem ved 180 grader i ca. 20 minutter (hold øje med dem – der er stor forskel på ovne)
  6. De smager virkelig godt kolde – velbekomme.

DSC00272

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

14 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Uuuh! Glæder mig til at prøve! Jeg var helt vild med din bønne-chokolade brownie, så vil se frem til at lave den her! 🙂

  2. Jeg står i den uheldige situation, at jeg ikke har flere mandler tilbage i skuffen. Ved du hvad mandlerne gør for kagen? Kan det evt. udelades, og så erstattes af lidt mere havregryn i stedet? 🙂

  3. Kan man bruge friske dadler? (er der en bestemt grund til at du har brugt tørret?)

    • Det tror jeg sagtens at du kan! 🙂
      Jeg bruger tørrede, da det er de eneste jeg har set i økologiske i supermarkedet. Men tror de ‘friske’ er helt fine!

  4. Hejsa:)

    Lige et skørt spørgsmål, men 2 tsk smeltet kokosolie? Hvor meget er 1 stk.?

      • Perfekt! Tak for svar:)
        Lige et spørgsmål mere.., kan man godt komme det der toppings på? Altså ved godt at det sunde går af. Men tror du man ville kunne gøre det?

        • Det tror jeg da sagtens at man kan! Du kan evt. lave en lidt sundere variant med creamcheese, rødbedesaft, honning og vanille 🙂

      • Hej igen..
        Ej undskyld alle mine spørgsmål…, men

        1) Det rødbede der skal i.. Er det usyltede jeg skal bruge?
        2) Kan jeg bruge friske dadler?
        3) Skal jeg smelte kokosolien i micro’en inden jeg skal putte det i?
        Håber ikke at det er for mærkelige spørgsmål?!:)

        Sarah

        • Det er helt iorden med spørgsmål 🙂
          Det er frisk rå rødbede du skal bruge.
          Jeg anvender altid de helt tørre dadler. Jeg tænker at du mener de lidt mere saftige (men stadig tørrede) dadler der fås i æsker. De kan godt bruges, men der skal nok bruges lidt flere. Jeg smeltede ikke min kokosolie, men det kan du sagtens gøre – især hvis din olie har været på køl.
          🙂