Surdejspandekager

Surdejspandekager

Lækre surdejspandekager lavet med en rest surdej. Efter jeg er begyndt at bage med surdej, står jeg ofte med en meget aktiv surdej der trænger til at blive brugt. I dag blev surdejen tryllet om til surdejspandekager – og de blev nogle af de bedste pandekager, jeg har fået. Så opskriften vil jeg selvfølgelig gerne dele med jer.

Surdejspandekager – pandekager lavet af en rest surdej

Pandekagerne er lavet af en rest overskydende surdej. Det er ikke hver uge at jeg får bagt med min surdej, så i stedet for at smide surdej ud når jeg skal genopfriske den, har jeg lavet disse pandekager. De smager virkelig godt og surdej giver en mere dyb smag – hvis der er noget der hedder det. Surdej fungerer ikke som hævemiddel, så pandekagerne er stadig helt tynde. Ellers finder du min opskrift på klassiske pandekager lige her.

Surdejspandekager

5 fra 11 bedømmelser
Antal: 10 stk.

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 5 minutter
Tilb. tid 20 minutter

Ingredienser

  • 100 g surdej (min er lavet på rugmel)
  • 4 stk. æg
  • 100 g hvedemel
  • 4-5 dl mælk
  • 1 spsk. sukker
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • salt
  • smør til stegning
  • evt. 1/2 tsk. kardemomme

Sådan gør du

  • Pisk alle ingredienser sammen – pisk grundigt, til der ikke er klumper i.
  • Kom smør på en pande.
  • Steg pandekagerne til de er gyldne på begge sider.
  • Spises med marmelade og sukker. Velbekomme.

Tips

Du kan også lave dem uden kardemomme, sukker og vanilje – og så i stedet bruge dem som madpandekager med surdej. 
Hvad synes du om opskriften?
5 fra 11 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Opskrift på pandekager med rester af surdej

I en del af de bagegrupper jeg er medlem af, er der flere der spørger efter opskrifter med rester af surdej. Indtil videre er dette min favoritopskrift, hvor du blot kan bruge dine surdejsrester. Din surdej behøver ikke være helt bageklar, da surdej ikke skal bruges som hævemiddel i disse pandekager – men surdejen bidrager med smag. Så hvis du har en rest overskydende surdej, så prøv gerne disse pandekager. Ellers kan jeg også anbefale mit rugbrød med surdej.

Følg også gerne med på min instagram, for at se flere madbilleder.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

22 kommentarer

5 from 11 votes (1 rating without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




      • 5 stars
        Jeg har normalt en fast opskrift på almindelige pandekager men efter, at have lavet dem her så har mine børn besluttet, at det altid skal være denne opskrift. Tak for den 🙂

  1. Hej!
    De ser lækre ud! Bruger du en hel aktiv surdej, eller mon det går med en surdej der har peaket omkring 12-15 timer tidligere ?

    • Tak 🙂 Det tror jeg sagtens kan gå. Surdejen har ingen hævefunktion, men skal selvfølgelig være syrlig. Min er boblende.

  2. 5 stars
    Rigtig lækker opskrift – har brugt den flere gange!

    Jeg tænkte på om det mon var muligt at komme spinat i til en madpandekage? Hvis ja, hvor meget ville du mene man skulle komme i ?

    • Tusind tusind tak! Normalt bruger jeg 100g til cirka 10 pandekager 🙂 Hvis det er frossen, skal det lige tø op først og væsken presses fra. Har dog ikke forsøgt med surdejs-spinat-pandekager. Skriv endelig hvordan de bliver.

  3. 5 stars
    De er så gode de pandekager med surdej. Min datter på tre år elsker dem. Når vi har bagt dem er de forsvundet inden den sidste er bagt. De smager ikke som sådan surt, de får bare virkelig meget smag og en god konsistens af surdejen.

  4. 5 stars
    Jeg vil bare sige det samme som alle de andre; Virkelig nemme lækre og smagfulde pandekager, uden alle mulige hokus-pokus ingredienser.

  5. 5 stars
    Virkelig lækre og nemme at lave! Jeg lavede dem med 3 dl havremælk i stedet og stegte dem i ghee 🙂 dem skal jeg helt sikkert lave igen!