Pasta med græskarsauce og stegte svampe

Pasta med græskarsauce og stegte svampe

Pasta med græskarsauce og stegte svampe. Den mest cremede og lækre pastaret med græskar-fløde sauce, stegte svampe, salvie og parmesanost. Denne ret lavede jeg i sidste uge, da jeg var i sommerhus med nogle søde mennesker. Vi endte med at lave denne ret to gange mens vi var i sommerhus og jeg har planer om, snarest at lave den igen.

Pasta med græskar

Pastaretten med græskarsauce er en tung og fyldig ret. Den er fyldt med smag og passer perfekt til efteråret. Vi lavede den med frisk pasta og champignon. Retten er virkelig cremet, snasket og lækker på den helt ægte comfort-food måde. Vi drak hvidvin til retten – men ellers kan du servere lige hvad du ønsker til.

Men nu til opskriften på pasta med græskarsauce og stegte svampe:

pasta med græskarsauce og stegte svampe

Pasta med græskarsauce og stegte svampe

3,50 fra 2 bedømmelser
Antal: 4 personer

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Ingredienser

Græskarsauce

  • 1 stk. hokkaidogræskar (lille/medium)
  • 0,5-0,7 l fløde (halvdelen kan sagtens skiftes ud med mælk) ((mængden afhænger af, hvor stort dit græskar er))
  • salt og peber

Stegte svampe

  • 400 g svampe (jeg bruger hvide champignions)
  • 2 spsk. smør
  • 1 stk. stort rødløg
  • 2 fed hvidløg
  • 2 tsk. soyasauce
  • 1 lille håndfuld frisk salvie

Tilbehør

  • 2 pakker frisk pasta (gerne fuldkorn)
  • revet parmesanost
  • salvieblade

Sådan gør du

Græskarsauce

  • Start med at tænde ovnen på 200 grader varmluft.
  • Vask græskar grundigt. Det skal ikke skrælles, hvis du køber et økologisk græskar.
  • Halvver græskar og fjern kernerne. Skær græskar i mindre stykker og kom det på en bageoplade beklædt med bagepapir. Bages til det er mørt.
  • Når græskar er mørt blendes det med fløde, salt og peber. Kom det i en dyb pande eller gryde.

Stegte svampe og løg

  • Imens skæres svampe og løg i skiver. Kom smør på en pande og tilsæt svampe og løg. Hak hvidløg fint og tilsæt det til panden.
  • Tilsæt soyasauce og lad det stege, til svampene og løg er blevet godt stegt og gyldent.
  • Tilsæt finthakket salvie.

Servering

  • Når græskarsaucen er færdig, koges pasta i letsaltet vand. Når pasta er færdigkogt, vendes det i panden med græskarsauce. Vend det godt rundt.
  • Server pasta med stegte svampe, revet parmesan og salvie. Velbekomme.

Tips

Tilsæt lidt mere væske, fx mælk, hvis saucen er for tyk.
Hvad synes du om opskriften?
3,50 fra 2 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Hvis du leder efter andre pastaretter, så er disse måske også noget for dig:

Pasta med græskarsauce og stegte svampe

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag. Du er også velkommen til at skrive en kommentar herunder, hvis du har spørgsmål eller feedback til opskriften. Hvis du laver min mad, vil jeg elske at se et billede af det på instagram.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

12 kommentarer

3,50 from 2 votes (1 rating without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. 3 stars
    Hej Stinna
    Vil bare forslå du skriver vægt på dit hokkaido – jeg har nu snart brugt 0,5 liter mælk udover fløden, bare for at få noget der ligner en sovs 🙂 Har indset jeg må tage noget af portionen fra og så blende videre, for at det ikke bare er en mos 🙂
    Mvh Pernille

    • Hej Pernille, tak for kommentar 🙂 Det vil jeg da gøre. Det har passet de gange jeg har lavet retten, men måske der kan være stor forskel på Hokkaido 🙂 Jeg vejer det når jeg laver det næste gang.

  2. Hej vil bare høre om man kan bruge andre typer græskar end hokkaido? 🙂
    Mvh Emma

  3. Lyder simpelthen så lækkert! Kan man mon nøjes med at mose græskar efter bagning? Jeg ejer nemlig desværre ikke nogen form for blender.. TAK for fantastiske opskrifter!