Grov pizza – pizza med fuldkornsbund

Grov pizza - pizza med fuldkornsbund

Så blev det fredag og om ikke mange timer har jeg weekend. Jeg har planer med min niece og søster i dag, vi skal ned og se hvad Aarhus festuge kan tilbyde af børneaktiviteter, vi skal hygge og sikkert finde noget lækkert at smovse. Hvis du skal lave aftensmad hjemme i aften, så er pizza et virkelig godt bud på fredags-aftensmad.

Grov pizzabund – fuldkorns pizza

Normalt laver jeg ofte en koldhævet pizzabund, men det er ikke altid at ens pizza-sult kan planlægges. Derfor er det skønt at kunne bage en pizza som blot skal hæve en times tid på køkkenbordet og så kan der laves pizzaer. Jeg har valgt at tilsætte fuldkornsmel i min opskrift, men man kan sagtens lave en lys variant. Som I nok ved, så kan jeg godt lide at gøre ting en lille smule sundere, når det ikke er noget der påvirker smagen negativt – og det gør det på ingen måde ved denne pizza. Pizzaen blev sprød, smagte godt og så toppede vi dem herhjemme med lige det fyld, som vi allerbedst kan lide. Jeg er mest til meget simple pizzaer, så ofte er mine blot med pizzasauce, ost og løg.

Egentligt er dette en opskrift som jeg har delt herinde med jer før. Jeg har dog ændret i min fremgangsmåde, idet jeg bager mine pizzaer på en bagesten på højst mulig varme. Hvis du ikke har en bagesten (eller pizzasten?), så brug en bageplade på samme måde. Det er sådan jeg bager pizzaer og det virker herhjemme. Men lad mig endelig høre, hvordan I gør?

Pizza

Opskrift på grov pizzabund

5 fra 5 bedømmelser
Antal: 2 pizzaer

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 10 minutter
Tilb. tid 20 minutter
Hævetid 1 time

Ingredienser

  • ¼ stk. pakke gær
  • 1,5 dl lunkent vand
  • 1,5 spsk. olivenolie
  • 4-5 dl mel (halvt grovt mel (fx grahamsmel, fuldkornshvedemeog halvt hvedemel)
  • 2 tsk. salt

Sådan gør du

  • Start med at tænde ovnen på 275-250 grader (den varmeste mulighed). Placer en bagesten / bageplade i bunden af ovnen.
  • Opløs gær i vandet i en skål.
  • Tilsæt olie, mel og salt. Mel skal i lidt efter lidt, til det har den rette konsistens.
  • Ælt et par minutter. Dejen skal være fast, så den kan rulles ud.
  • Dejen hæver i 1-2 timer med et viskestykke over.
  • Dejen rulles ud på et stykke bagepapir.
  • Toppes med tomatsauce og ønsket fyld.
  • Kom bagepapiret (med pizzaepå en tallerken. Åben ovnen og træk bagepapiret over på bagepladen/bagestenen, så bagepapiret ligger direkte oven på stenen.
  • Bages til pizzaen er gylden i kanterne.
  • Toppes med frisk basilikum og lidt olivenolie.
  • Velbekomme!
Hvad synes du om opskriften?
5 fra 5 bedømmelser

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Hvis du derimod først regner med at være pizzasulten i morgen, så kan denne pizza anbefales: koldhævet grov pizzadej. 

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag. Du er også velkommen til at skrive en kommentar herunder, hvis du har spørgsmål eller feedback til opskriften. Hvis du laver min mad, vil jeg elske at se et billede af det på instagram.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

14 kommentarer

5 from 5 votes (1 rating without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej Stinna,

    Super lækker opskrift!
    Men vil man kunne lave dejen aftenen før og lade den stå i køleskabet?

  2. Hej Stinna. Hee bruger du mindre end halvdelen af den mængde vand end til den koldhævede version og samme mængde mel. Hvad er årsagen til det?

  3. 5 stars
    Bruger altid denne opskrift til pizza, og det bliver en super god pizzabund, som alle i familien elsker. Laver dobbelt portion og bruger ca 7 dl mel (halvt grahamsmel, halvt pizzamel), så 4-5 dl til en portion virker lidt meget, men det er måske forskel på hvilken type mel man bruger. Er i hvert fald rigtigt glad for opskriften, især at der er så meget groft mel i.

  4. 5 stars
    Super lækker opskrift , bruger den hver gang vi laver hjemmelavet pizza her hjemme
    Hvad vil du sætte oven på hvis man ingen bagesten /pizzasten har?

    De venligste hilsner
    Line

  5. Kan man lave en stor portion dej og fryse ned? Så det er nemt at tage op?

  6. 5 stars
    Hejsa! Tak for gode opskrifter – har prøvet den almindelige pizzabundsopskrift med stor succes. Nu prøver vi denne. 🙂
    Bare et spsm: Er det med vilje, der ikke står man skal skrue lidt ned for ovnen, når pizzaen er sat i? Fx til 225 grader?
    De bedste hilsner, Nina