2,5-5dlpiskefløde (alt efter, hvor glade I er for flødeskum)
1-2spsk.flormelis
Pynt
flormelis
evt. mandelflager
Tilberedning
Dej til semlor
Smelt smør i en gryde. Tag det af blusset og tilsæt mælk. Lad det køle af til det er lunkent (lillefinger varmt). Hæld det i en stor skål - jeg bruger min røremaskine.
Tilsæt gær og opløs det i blandingen. Tilsæt sukker, æg, kardemomme og salt. Rør det rundt.
Tilsæt nu mel (hold lidt igen, måske du ikke skal bruge det hele).
Ælt dejen på røremaskine ved lav hastighed i cirka 10 minutter, til den er blank. Kom et fugtigt klæde over skålen og lad dejen hæve 30 minutter.
Form derefter bollerne til 12 runde boller (stram dem gerne godt op). Placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Tryk dem på toppen, så de bliver lidt flade. Kom et fad med kogende vand i en kold ovn. Placer bollerne til hævning i dampen i 30 minutter. Tag bollerne ud og kom et fugtigt klæde eller plastik over. Fjern skålen med vand fra ovnen. Tænd ovnen på 200 grader alm. ovn og lad bollerne hæve på køkkenbordet, til ovnen er varm.
Pensl bollerne med sammenpisket æg. Bages i cirka 10-12 minutter, hold øje med dem. Lad dem køle af på en bagerist.
Remonce
Kom marcipan og fløde i en foodprocessor. Blend det godt sammen.
Hak mandler og chokolade groft. Vend det i marcipanmassen.
Flødeskum
Kom fløde og flormelis i en skål. Pisk det til flødeskum.
Samling af semlor
Skær toppen af bollerne. Udhuld dem en smule. Fyld hullet med mandelfyld og kom derefter flødeskum i. Sæt toppen på igen. Drys med flormelis.