Tip: Hvis du ikke synes cremen er stiv nok når du har tilsat maizena, så rør lidt mere maizena op i mælk og kom det i. Kog det videre under konstant omrøring. Hvis du ønsker gele på toppen, så kog lidt ribsgelé med lidt vand og pensl det på jordbærene.
Tilberedning
Mørdejs tærtebund
Start med at lave mørdejen. I en skål blandes mel, flormelis og salt. Skær smør i tern og ælt det sammen i skålen. Tilsæt æg og saml dejen. Du skal ikke ælte den for meget, den skal bare lige samles. Sæt mørdejen i køleskabet i 1 time.
Efter køl skal mørdejen rulles ud. Kom en lille smule mel på køkkenbordet. Rul dejen ud i en cirkel (cirka 26-28cm - den skal passe til et almindeligt tærtefad på cirka 22 cm). Kom mørdejen i tærteformen og skær kanterne af. Sæt tærtefadet med mørdej på køl.
Mazarinmasse
Tænd ovnen på 175 grader varmluft.
I mens tærten er på køl, skal mazarinmassen laves.
Kom alle ingredienserne i en skål og bland det godt sammen. Evt. med en gaffel eller med hænderne. Det skal være en ensartet masse.
Tag tærtefadet ud af køleskabet og fordel mazarinmassen derpå. Bag tærten i 15-17 minutter. Hold godt øje med den, der er forskel på ovne. Hvis kanterne bliver for mørke, kan du komme et stykke staniol over.
Mens tærten bager, hakkes det mørke chokolade groft.
Tag tærten ud af ovnen og kom det hakkede chokolade på. Så smelter det på tærten. Fordel chokoladen med en ske. Lad tærten afkøle helt, så chokoladen stivner. Du kan med fordel sætte den i køleskabet.
Når chokoladen er stivnet, vendes tærten forsigtigt ud af tærtefadet. Skær evt. langs kanten med en kniv, så er den nemmere at få ud. Placer tærten på et kagefad eller en tallerken.
Vaniljecreme
Nu skal vaniljecremen laves. Kom 1/2 dl sødmælk i en lille skål og rør maizana ud i.
Hæld resten af mælken (1,5 dl) i en lille gryde, sammen med æggeblommer, sukker og vaniljesukker. Varm det op under konstant omrøring. Når det småkoger, kommer du mælken med maizena i. Pisk videre mens kagecremen stivner. Det kan godt tage nogle minutter. Når cremen har den rette konsistens, tager du kagecremen over i en skål og sætter den til afkøling. Den skal være helt kold, før du tilsætter flødeskummet.
Pisk fløden til stiv flødeskum. Vend den helt kolde kagecreme sammen med flødeskummen. Fordel det oven på chokoladen.
Resten
Skyl jordbær skær dem i halve. Kom dem på jordbærtærten. Du kan også drysse med lidt frisk mynte eller mørk chokolade.
Jeg synes at kagen smager allerbedst helt kold, så jeg sætter den på køl efter at have kommet jordbær på.