500ghvedemel(gerne med proteinindhold på 12-12,5%)
Fyld
100ggrofthakket chokolade(gerne 70-80%)
2stk. æg
Tilberedning
Dej
Opløs gær i lunkent vand. Jeg bruger min røremaskine.
Tilsæt sukker og smeltet smør. Tilsæt nu æg, salt og hvedemel. Hvedemel skal i lidt ad gangen. Dejen skal være blød og klistret – endelig ikke tør, men heller ikke flydende.
Ælt dejen i cirka 7-10 minutter på røremaskine. Sæt dejen et lunt sted og kom et fugtigt viskestykke over skålen. Lad dejen hæve 45 minutter.
Bagning
Når dejen har hævet, vendes dejen ud på et bord med en smule hvedemel.
Lav en fordybning i dejen i midten, hvori du kommer grofthakket chokolade og ægget i.
Fold dejen op omkring fyldet, så det er lukket inde.
Hak nu i dejen. Gerne med en dej-skærer eller en kniv. Hak og fold dejen, så fyldet fordeles og dejen bliver delt i små stykker.
Del dejen i 8 stykker og placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Du skal endelig ikke forme bollerne – det er meningen, at de består af små stykker. På den måde bliver de til brud og ikke almindelige chokoladeboller.
Tænd ovnen på 225 grader.
Lad bollerne hæve under et fugtigt viskestykke i 30 minutter, mens ovnen varmer.
Bag chokoladebrudene midt i ovnen i 12-15 minutter. Hold øje med dem. De skal være gyldne og bløde.