Sund jordbærtærte

Sund jordbærtærte

Sund jordbærtærte med nøddebund, chokolade og toppet med de skønneste jordbær. Jordbærtærten er lavet uden hvedemel og hvidt sukker. Skøn sundere sommerkage, som kan laves med enten jordbær eller en anden type bær. I stedet for kagecreme har jeg brugt flødeskum. 

Sund jordbærtærte

Bunden til denne sunde jordbærtærte består mest af mandler og dadler og tager ingen tid at mikse sammen. Jeg lavede tærten med min niece og storesøster og vi var enige om, at kagen skulle være vildt hurtig at lave. Derfor har vi på toppen bare brugt flødeskum, som enten kan laves af piskbar soyafløde eller almindelig fløde. Herunder selvfølgelig et lag mørk chokolade og toppet med fine danske jordbær.

Sund jordbærkage opskrift:

Nu til kagen. Vi valgte at lave 3 små kager, men du kan sagtens bare lave én stor – alt efter hvilken springform du har. Du skal bare lade bunden bage lidt længere så, men mærk på den – den skal være gylden og føles fast. Opskriften på sund jordbærtærte får du her:

Sundere jordbærtærte

Sundere jordbærtærte

Vær den første til at bedømme!
Antal: 3 små kager

(Tilberedningstid kan ændre sig ved justering)

Forb. tid 30 minutter
Tilb. tid 30 minutter

Ingredienser

  • 1 dl havregryn
  • 100 g mandler
  • 1 spsk. kokosolie ((eller smør))
  • 10 stk. dadler, uden sten (de bløde fra papæske)
  • 2 dl mandelmælk (eller en anden type mælk)
  • ét drys salt

topping:

  • 80 g mørk chokolade
  • 1 dl fløde eller piskbar soyafløde
  • 1 bakke jordbær
  • evt. et par mynteblade

Sådan gør du

  • Start med at lave bunden. Tænd ovnen på 200 grader (ikke varmluft).
  • Kom havregryn i en minihakker eller blender og blend, til det har fået en fin ensartet konsistens.
  • Tilsæt nu mandler, kokosolie, dadler (uden sten!), mandelmælk og ét drys salt.
  • Blend det hele godt sammen.
  • Smør en springform (eller beklæd den med bagepapir).
  • Kom dejen i og bages på en bageplade midt i ovnen.
  • De bages i ca. 15-25 minutter, alt efter ovn. Hold øje - bunden skal være lidt fast og gylden, men ikke hård.
  • Lad bunden køle af.
  • Imens smeltes chokolade over vandbad. Alternativt kan du ligge det mørke chokolade på den varme bund, så det smeltes. Ellers kommes det smeltede chokolade over bunden. Sæt bunden på køl, til chokoladen er stivnet.
  • Pisk fløde til flødeskum. Vask jordbær og skær dem i halve.
  • Kom fløde på de kolde bunde og top med jordbær.
  • Velbekomme!
Hvad synes du om opskriften?
Vær den første til at bedømme!

(Jeg ville blive meget glad for en kommentar!)

Pin Del Print
Del dit resultat på IGOg tag mig endelig med @stinnagm, hvis du laver en af mine opskrifter! Vil elske at se hvad du får lavet!

Hvis du vil prøve andre varianter af sundere jordbærtærter, så har jeg skam delt et par stykker før. Du finder dem her:

Raw mini jordbærtærter – små raw jordbærtærter med cashew-creme. Sundere jordbærtærte

Du er også meget velkommen til at følge med på min instagramprofil. Her deler jeg endnu flere madbilleder og billeder fra min hverdag.

Stinna

Stinna

Hej og velkommen til! Her på bloggen deler jeg opskrifter på vegetarisk mad og en masse sundere søde sager.

8 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskriftsvurdering




  1. Hej Stinna lavede din lækre jordbærtærte i går. Dog måtte vi undvære flødeskummen, da den veganske piskbarfløde jeg havde fået fat i ikke rigtigt fungerede. Hvilket mærke bruger du? Mvh Izabella

  2. Hej Stina
    Nøj hvor ser den lækker ud, den jordbær tærte
    Hvor mange personer ville du sige der er til, hvis man laver en stor?
    Vi bliver 15-16 voksne, er 2 så nok?
    Mvh Amanda

  3. Hvor stor er den springform du har brugt til den store? Og hvordan er det i forhold til den piskbar soyafløde, er den som man kender den fra normal piskefølde eller hvordan? I forhold til fløde vs. creme som der normalt er oven på giver det det samme?

    • Hej, jeg tænker cirka 20cm springform (mener det er den i standardstørrelse). Den piskbare soyafløde piskes helt stiv ligesom almindelig piskefløde. Men den er sødet og smager derfor sødt. Det er ikke helt som creme, men smager stadig skønt 🙂